tisdag 17 november 2009

Har beställt från Bokus för sista gången

Gjorde dumheten att beställa kurslitteratur från Bokus i förra veckan. Hade lite bråttom att få böckerna så jag kryssade i det dyrare fraktalternativet. Det skulle ju gå lite snabbare då tänkte jag. Men ingenting hände. Idag tittade jag på orderbekräftelsen och såg att min order skulle skickas inom 7-10 dagar! Vad i....? Jag hade verkligen behövt böckerna den här veckan, men det verkar ju som om de kommer ta ett antal dagar på sig att komma.

Skrev en sur kommentar på Twitter om detta och fick faktiskt svar från Bokus: @spenatmamman Du kan läsa om fraktalternativen här: http://www.bokus.com/cgi-bin/P_campaign_show.cgi?location=kundservice-frakt-leverans

Det var kanske inte direkt det jag ville höra, jag svarade att de fick ta bort informationen i kassan om att det tar betydligt mindre tid än 7-10 dagar att få böckerna.

Bokus verkar anse att jag beställt böcker där det uppgivits 7-10 dagars leveranstid. Jag är mycket tveksam till det påståendet eftersom jag hellre skulle tagit en tur till Stockholm och köpt böckerna som jag behöver ganska omgående än att vänta i värsta fall upp till ett par veckor på leverans hem i lådan. Det kan hända att jag missat det, men jag är som sagt ganska säker på att det inte är så. Nu i efterhand går det inte att kolla genom att göra en liknande beställning då två av böckerna är slut hos Bokus. När det gäller den tredje har den just nu 3-5 dagars leveranstid.

Fick nog och tänkte att jag skulle avbeställa hela rasket och köpa böckerna i stan när jag ändå ska in på torsdag men si det går inte heller. När jag loggar in hos Bokus får jag veta att ordern inte längre går att avbeställa. Detta trots att inga böcker är skickade. Distansavtalslagens ångerrätt verkar inte Bokus bry sig om. Enligt den har kunden rätt att ångra köpet inom 14 dagar.

Fast nu fick jag ett svar från Bokus på Twitter: "@spenatmamman Avbeställning sker via kundservice@bokus.com eller 040-352100. För retur av mottagen vara gäller 14 dgrs ångerrätt."

Det var ju bra. Men konstigt att de samtidigt uppger att varan INTE går att avbeställa. Trots att den inte är skickad.

Och under allt detta strulande så förlorar jag dag efter dag som jag borde ägnat åt att läsa en massa.

Grr....

Plus till Bokus i alla fall som svarar arga kunder på Twitter! Det finns ett litet frö av god vilja där inne nånstans bland all konstig information till kunderna, mer sånt!

Uppdaterat:
Det gick att annullera ordern! Jaaaaaaa! Men Bokus - det är inte smart att reta upp kunderna på det här viset, med information som är rent missvisande och bara gör mig som kund förbaskad och missnöjd med er som företag. Bättre kan ni!

3 kommentarer:

Anna sa...

Jag gick på samma nit (samma böcker?) när jag skulle beställa kurslitteratur från Bokus för nån vecka sen. 7-10 dagar! Fast på sidan stod det 3-6 dagar och det var för länge det med tycker jag. Men jag skickade dem ett mail dan därpå och de makulerade hela ordern utan nåt tjafs. Man har ju två ångerveckor!

Måste tipsa om toppensidan kurslitteratur.se om du inte redan vet om den. Där kan man hitta begagnad kurslitteratur och få snabbare leverans (till exempel genom att stämma träff med en säljare) och betala en bråkdel av priset. en och annan anteckning i boken är helt ok tycker jag. Fjärrlån med hjälp av eminenta bibblan är inte dåligt det heller.

Fasen att vi läser den här kursen samtidigt! Man behöver ju böckerna hela tiden så det är svårt att låna ut dem.

Men när du läser vetenskapsteorin kan du låna mina, har alla utom en.

Anna sa...

Tillägg: jag mailade alltså kundservice på bokus och uppgav ordernr och avbeställde hela klabbet. Att göra det genom webben (som ju vore det mest naturliga och enklaste) går inte. Och det är klar, ju svårare det gör det för folk desto färre avbeställningar kanske det blir. Men de får desto mer badwill på det sättet, så det verkar ju lite kortsiktigt.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Ja, särskilt som de tydligt står på ordersidan att "ordern går inte längre att avbeställa". Grr....

Det var nog samma böcker. Köpte en på Akademibokhandeln så jag har lite att bita i tills vidare, men jag hade sannerligen behövt de andra nu också. Lånar gärna Vetenskapsteoriböckerna när det blir dags för den kursen, den ligger nästa termin för mig (om jag läser den då, det beror ju på ev. a-kasseregler och sådär...)

Nu har jag skickat ett mail om avbeställning i alla fall, så ska jag försöka få tag på böckerna i stan på torsdag. Eller kurslitteratur.se kanske, har sett sajten men inte testat att köpa.