måndag 23 november 2009

Nytt jobb - via Twitter

Här om dagen lanserade kläckte Brit Stakston den utmärkta idén att använda hashtaggen #nyttjobb för de tweets där det tipsas om jobb. Taggen verkar kunna användas även för jobbsökande. En enkel men genial idé! På så sätt går det lätt att samla lediga jobb och jobbsökande i ett enda flöde.

Om nu förstod säkert inte många alls vad jag yrar om. Vad är t.ex. en hashtag? Jo, det är helt enkelt ett ord som används för att märka upp en tweet, att kategorisera den helt enkelt. För att märka ut ordet i flödet använder man tecknet #. På så sätt kan andra lätt följa flödet för t.ex. #nyttjobb eller något annat. Det finns inga fördefinierade hashtaggar att använda, det brukar ge sig eller så kommer någon, som Brit i det här fallet, på vilken tag man ska använda och förmedlar det till andra som i sin tur sprider det vidare.

En tweet är helt enkelt dina maximalt 140 tecken som du skickar från ditt konto. Du kan skicka flera tweets såklart, men varje gång du skriver något och skickar iväg det är det alltså en tweet du har sänt iväg.

Det var dagens lilla twitterkurs det!

2 kommentarer:

Anna sa...

Men det är ju fantastiskt smart! Jag har kollat in taggen och skickat iväg tre jobbtips till en arbetslös kompis i reklambranschen (som inte har twitter men som jag tjatat på att hon borde skaffa - nu av ännu en anledning!). Tyckte jag såg några annonser som det stod ditt namn på också. Och ett som jag tyckte verkade kul. (Men jag pluggar ju och slipper egentligen söka jobb...)

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jag har nog vaskat fram åtminstone ett guldkorn ur det där flödet :-).

Visst är det smart! Enkelt men genialt.