söndag 15 november 2009

Varifrån kom de alla streamingsajterna?

Bilden lånad från svane på Flickr.

Har de funnits där länge? Helt plötsligt surrar Internet av snack om sajterna där man kan se streamade filmer och tv-program. I massor. Säsong efter säsong ligger uppe och man erbjuder ett utbud av filmer som slår vilken videobutik som helst. Glöm det där med att vänta på säsong två av True Blood eller fåfängt hoppas på barnvakt för att komma iväg och äntligen se den där "nya" filmen som just hade premiär... eller vänta, var det för fyra månader sedan? Va? Går den inte på bio längre? Och videobutiken har den inte? Nähäpp. Se den istället på t.ex. HDMT. Helt lagligt, du laddar ju inte ner någonting (att lägga upp streamat material är förstås inte ett dugg lagligt).

För min del, och säkert för de flesta andras, handlar det här inte om att försöka se så mycket film och tv som möjligt utan att betala för mig. Jag skulle helt klart tycka att det var trevligt att på något enkelt sätt, till min dator, få tillgång till filmer jag vill se. Jag betalar gärna för mig. Dock inte hutlöst för filmer som redan är riktigt gamla när de erbjuds, så ser i alla fall de flesta tjänster jag kollat in ut. Mediokert utbud till högt pris.

Istället låter jag bli att se på film. Filmbolagen förlorar inte ett öre på att jag tittar på filmerna på HDMT, däremot förlorar de intäkter på att de inte låter mig betala för mig. De gamla strukturerna och modellerna fungerar inte idag. Utvecklingen går så fort att varken filmbranschen och ännu mindre lagstiftarna och rättsväsendet hinner med. Efter att ha kriminaliserat en hel generation ungdomar blir man nu storligen dragna vid näsan. Och det lär inte vara sista gången.

En varning bara. Bambi dubbad till japanska var ingen höjdare. Alla filmer som ligger uppe är kanske inte vad man hoppas på.

Inga kommentarer: