lördag 5 december 2009

2009 års bok och utekväll


Två inlägg i ett. Gårdagens "årets" var bok men jag hann aldrig få ihop något, och dagens är utekväll. Gissa tre gånger vilken av dessa som är lättast att skriva om för en halvgammal lantismorsa? Just det. Utekväll vet jag knappt vad det är längre och det är ingenting jag direkt saknar heller. Något "ute på krogen" har inte existerat år 2009, så därför lämnar jag ämnet och går raskt vidare till gårdagens ämne - årets bok:

Inte för att jag läst särskilt mycket det här året heller. Kanske blir det så när man har en treåring hemma, lästiden är något begränsad. Läste massor när hon var mindre, men nu blir det mer sällan. Sen slutade jag jobba i mitten av juni och då försvann den tid på pendeln som ofta varit min lästid.

Hur som helst, ett par goda böcker blev det förstås ändå. Ingen som sticker ut sådär jättemycket som Bitterfittan gjorde 2008, men jag väljer Kvinnorna på 10:e våningen av Karin Alfredsson. Lite intressant/kul/märkligt/fantastiskt eftersom jag 2007 tyckte att 80 grader från Varmvattnet var den bästa boken jag läst det året. Och den är skriven av ingen mindre än.... Karin Alfredsson!

Det här är Karin Alfredssons andra ”dokumentärthriller”, uppföljaren till fantastiska 80 grader från Varmvattnet. Denna gång utspelar sig berättelsen i Vietnam, dit Ellen Elg och hennes familj flyttat. Ellen arbetar som förlossningsläkare på ett vietnamesiskt sjukhus. Plötsligt börjar saker hända. En svensk man faller från en hotellbalkong och dör. En ung flicka söker vård för en svår skada i underlivet. Nyfödda barn till unga, fattiga mödrar verkar försvinna från sjukhuset.

Ellen Elgs väg korsas av den gamla cigarettförsäljerskan Liu och plötsligt verkar det som om allt hänger ihop…

Återigen en bra och spännande, gripande och viktig berättelse om kvinnors situation i världen. Unga flickor som tvingas prostituera sig, handel med små barn och rent allmänt hur villkoren ser ut för kvinnorna i Vietnamn idag och även delvis historiskt.

Karin Alfredsson är väl bekant med Vietnam, det märks. Hon är också en utmärkt författare som i en spännande berättelse också kan berätta om ett angeläget ämne. Jag tyckte förra boken var strået vassare, men den här går inte av för hackor den heller.

2 kommentarer:

Erik D sa...

Grattis till jobbet Kajsa! Hoppas att du kommer att trivas och att det blir mer än ett vikariat. Kram på dig! Erik

Kajsa Bergman Fällén sa...

Tack tack :-)