tisdag 1 december 2009

Tankar om tåg och sånt

Idag var jag inne i storstan på en intervju för ett eventuellt jobb. Tänkte mig att komma hem strax före fyra och hämta min treåring hos dagmamman så det blev 14-tåget från Centralen. Väl i Södertälje hamn dök det inte upp något tåg mot Gnesta. Inte heller någon information men efter att ha kastat ett snabbt öga på en liten iPhone-app jag har för ändamålet fick jag veta att det fanns extrabussar att åka med. Vad SL säger och vad som är sant brukar i och för sig sällan överensstämma, men det stod faktiskt bussar framkörda, bara att hoppa på och sittplats fick jag dessutom. Inte alla dock, och hur smart det är att köra proppfulla bussar med människor stående i gångarna på E4:an och 57:an tänker jag inte gå in på idag. Busschauffören var i alla fall snäll och extremt serviceminded och släppte av passagerare i Järna centrum och vid Stopp i Gnesta.

För mig gick det lite sämre. När bussen ankom Gnesta vid 15.28 hade bussen hem till Björnlunda gått för tio minuter sedan. Nästa buss gick inte förrän nästan en helt timme senare - klockan 16.15. Jag är ganska säker på att det funnits en buss där nånstans mitt emellan dessa två turer, men den verkar nu vara borttagen. Vår dagmamma var säker på samma sak och hon brukar absolut ha rätt så vart tog bussen vägen?

Återigen ett bevis på att det satsas noll och ingenting på de delar av Gnesta kommun som ligger utanför tätorten. Vi som bor i ytterorterna får gärna så gott vi kan ta oss till våra arbetsplatser för att tjäna pengar som vi betalar kommunalskatt på, men så fort det ska sparas så sparar man först och främst i ytterorterna genom centralisering.

Jag tycker inte att vi ska ställa upp på det här längre! Det minsta man kan begära är faktiskt att det går att åka kollektivt i större utsträckning, att det finns skolor och service. Ytterorterna nedrustas i en faslig fart, själva pratar vi i vår familj ofta om att det kanske vore bättre att flytta in till Gnesta. Enklare, smidigare, lättare att leva. Vi skulle nästan inte behöva någon bil, det skulle gå att uträtta ärenden snabbt och smidigt och när vår dotter blir större skulle hon kunna ta sig hem själv även efter klockan åtta på kvällen.

Fast jag vet inte om det är en sådan kommun jag vill ha, jag vill hellre se en kommun där hela kommunen lever och det är möjligt att leva ett bra liv åtminstone i kommunens ALLA tätorter.

När jag väl kommit hem, för sent hämtat en trött unge och brottats med henne för att få henne att klä på sig (vad den där tappade timmen varit underbar att ha ikväll både för henne och mig!), stekte jag några osunda fiskpinnar samtidigt som jag försökte att låta bli att snegla mot "Äkta vara" som låg och tryckte mitt samvete från köksbordet där jag lämnat den imorse.

Sen roade jag mig med att beställa en resa till Hudiksvall tur och retur och fick en glad tåg-överraskning: att boka en första klass-resa var billigare i Prio-poäng än andra-klassresan på samma tåg var. Känns lite fel men visst, inte mig emot, jag åker gärna första klass och äter frukost och sträcker ut benen i rymligheten framför de breda sköna fåtöljerna.

2 kommentarer:

Mikke sa...

Vi i vänstern pratar mycket om kollektivtrafik nu - det är otroligt viktigt för Gnesta, och ändå verkar det som om det görs väldigt lite för att förbättra situationen - bussarna och tågen har ju länge haft problem att synka - och det verkar ju inte heller som de som kör bussarna får info när tåg är sena, bara för att nämna ett litet problem... det finns mycket att jobba med.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Nej, det verkar fungera dåligt mellan SL och länstrafiken. Detta var till och med anledningen att jag engagerade mig politiskt, att styret i Gnesta verkade så kapitalt ointresserade av frågan.