"Moderna friktionsdäck är bättre på testbana än dubbdäck" säger någon. Jovisst, men hur många har moderna friktionsdäck? De flesta troligen inte. "Dubbdäck är meningslöst att ha, de är inte bättre än friktionsdäck." säger någon annan. Varför gör man då undantag från förbudet när det gäller värdetransporter? Då medger man ju att de har någon sorts funktion som är överlägsen de dubbfria däcken.
Jag inser att jag förmodligen inte alls är särskilt miljöpartistisk i den här frågan, men den här gången tänker jag praktiskt. Det är trevligt att överleva också.
2 kommentarer:
Det är ett elände det där med dubbdäcken, vi köpte precis nya däck, dubbfria vinterdäck, för att kunna köra bil här i stan, men nu är jag livrädd varje gång jag tar bilen till b-lunda. Senast jag åkte vägen mellan Mölnbo och Gnesta såg jag två avåkningar...
Vi sniglade oss in till Gnesta igår i ishalkan. Då har vi ändå dubbdäck som gått en enda säsong, så de är fortfarande bra.
Jag tycker inte detta dubbdäcksförbud är särskilt väl genomtänkt. De flesta som har bil i innerstan har det ju inte för att kunna köra runt inne i stan utan för att kunna ta sig ut från stan - till halkan. Nu ska jag inte säga att jag är någon expert, men jag har läst mig till att det finns olika sätt att minska partikelmängden i luften, bla särskilt beläggning på gatorna och att städa gatorna oftare. Men det är väl för dyrt antagligen...
Skicka en kommentar