fredag 1 januari 2010

Nyårslöften

Jag gillar nyåret och nyårslöften. En ny start och nya friska tag. I år kändes det som om jag särskilt behövde lämna det gamla bakom mig och se fram emot något nytt och bättre.

Ett enda nyårslöfte ska jag ha, eller kanske man ska kalla det för nyårsförändring egentligen. Jag är så innerligt trött på konsumtionskulturen och hur den påverkar vårt liv, både miljömässigt och att jag faktiskt tror att människor mår direkt dåligt av det. Jobba ihjäl sig för att köpa skit och slänga de saker man redan har. Vad är poängen? Detta slog mig särskilt i julhandeln, i leksaksaffären stod vi alla lastade med berg av leksaker som skulle slås in och ges till barn som redan har allt de behöver. En annan sak jag noterade var att en Barbiedocka kostar ungefär lika mycket idag som den gjorde när jag var liten. Hur är det möjligt? Är det riktigt klokt egentligen?

Inte ens den mest övertygade klimatskeptiker kan väl tycka att det är bra att vi producerar så mycket som rent ut sagt är skräp som håller i några veckor? Sen är det förpackningarna. De är i princip ogenomträngliga. När man väl lyckats lirka ut prylen ur alla lager packmaterial står man med ett berg av sopor som ska slängas. Sen håller prylen några månader eller i bästa fall ett par år, innan det är dags för den att slängas den också.

Därför blir mitt nyårslöfte att sluta bidra till det här i så hög grad som möjligt. Jag är ganska säker på att min treåring nöjer sig med en begagnad Barbiedocka med en hemsydd klänning. Så många presenter som möjligt ska vara hemgjorda i första hand, gärna av återvunna material, i andra hand begagnat och är det omöjligt så ska det köpas kvalitetsgrejer, inte skräp.

Så räkna med hemgjorda presenter ni som fyller år eller har barn som fyller år eller förväntar er någon annan present från mig. Jag vet inte om det är bra eller dåligt ;-) men jag tror jordklotet kommer bli lite gladare i alla fall.

Nu inser jag att nästa presentutdelning är på tisdag. Då ska tre barn i storleken halvstora till större (en är nästan vuxen) få sena julklappar av mig. Hm... detta blir knepigt. Ångrar nästan genast min idé här, vi får väl se om jag lyckas knåpa ihop något på den korta tiden eller om jag får göra ett akut undantag. I så fall får det bli vettiga paket med innehåll som går att skapa något eget med, inte bara slit och släng. Färger, penslar och duk är kanske ett bra alternativ till åtta- och tioåringarna. Och smink till 17-åringen :-). Eller raggsockor till alla (oh, så glada de kommer att bli då...)

Inga kommentarer: