lördag 10 april 2010

Hälsocheck

Illamående - inget alls faktiskt. En välsignelse!

Vikt - har nog tappat 5 kg under de senaste veckorna. Inget att oroa sig för allt för mycket, det finns att ta av och jag har ett BMI på drygt 27 i alla fall.

Håret - inget har ramlat hittills men det är väl inte försent än

Huden - torr och finnig. Very very finnig.

Hostan - extremt mycket bättre. Jag märker klar skillnad från dag till dag. Idag när jag höll på och fixade här och rörde mig ganska mycket hostade jag massor dock, men det är tydligen i sin ordning. Lungorna behöver komma igång och komma till användning och det leder till lite mer hosta temporärt, sen blir det bättre.

Andfåddhet - extremt mycket bättre. Märker skillnad även på detta.

Trötthet - det var värst första dagarna efter behandlingen, då var jag påtagligt trött. Men jag var också allmänt mycket tröttare då, hade sämre syresättning och ork. Nu är jag inte världens piggaste kanske men inte heller exceptionellt trött. Klarar en dag utan tupplur men jag sitter ju inte och nattugglar direkt kanske.

Humör - riktigt bra! Att jag mår så mycket bättre fysiskt och att jag fått komma hem spelar förstås stor roll.

Förkylningstatus - tyvärr lite snorig. Hoppas det inte blir nåt värre av det.

Mediciner - trappar ner på kortison, tar 6 tabletter imorgon, sedan fyra och så fortsätter det nedåt enligt schema. Morfin till natten mot hostan. Hostmedicin 3 gånger/dag och inhalationer vid behov. Behovet av inhalationer tycker jag påtagligt minskat också, men i morse var jag rätt rosslig. Resten av dagen har varit klart bättre.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Kortison kan få en att känna sig oerhört uppåt, det är ju ett stresshormon. Man kan trilla ihop en aning när man slutar, både fysiskt och psykiskt men det är helt strålande att du känner dig bra :).
Att komma hem gör mirakel, bara det att sova i sin egen säng är så fantastiskt skönt.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Tackar för den här tiden med kortisonet åtminstone :). Nu är jag nere på 6 betabred/dag så jag har minskat rejält från 16 tror jag att jag fick från början!

Imorgon blir det 4/dag.