onsdag 5 maj 2010

Febern försvann

När jag vaknade i morse hade jag inte feber längre. Det var ju skönt men jag ringde ändå till mottagningen och frågade om jag skulle göra nåt särskilt, men det var ingen fara. Bara vila och låta förkylningen läka ut men ringa om jag fick lite mer ihållande feber så klart.

Idag är både Tomas och Nike lediga så det är fullt hus här hemma. Ikväll ska vi äta fisksoppa, smaskens! Dagen till ära ska ni få min mammas supergoda recept på sådan soppa:

1 tärning fiskbuljong + 6 dl vatten
400 g torskfilé (eller kolja går också bra, men kravmärkt ska den vara tycker jag)
1 burk hela tomater
3 stora gula lökar
1 dl creme fraiche
dill (färsk i knippe eller kruka eller från trädgården för den delen)
dragon (färsk)
citronmeliss (färsk)
Ev. räkor.

Skala och skär löken i klyftor, bryn så den blir guldgul och genomskinlig.
Häll på burktomaterna.
Koka upp vatten med buljongtärning.
Häll i grytan. Lägg i stjälkarna av kryddorna.
Låt koka ca 20 minuter.
Ta ur de vissna kryddorna.
Skär fisken i 2 cm tjocka skivor, lägg i. Koka vit i ca 10 minuter.
Häll på creme fraiche + hackad dill + ev. räkor om man vill. Koka inte soppan mer.

När jag vill lyxa till soppan lite häller jag i vin istället för en del av buljongen. 1-2 dl sådär (vitt vin). Och så händer det att jag häller i ett paket saffran också, den brukar få koka med från början (med kryddstjälkarna). Det går egentligen bra att ta vilken sorts fisk som helst förresten, eller blanda olika sorter!

Till soppan äter man förstås bröd med aïoli. Mums!

2 kommentarer:

Linda sa...

Vad skönt att febern försvann! Håller mina tummar för att den håller sig borta.

Den soppan lät god! Får nog testa den någon dag! :-)

kram!

Jessica sa...

Man blir ju alltid lite orolig när symtom som tung andning kommer tillbaka. Man kan få låga vita blodkroppar av immunförtryckande medicin (läs cellgift) så bäst att vara på den säkra sidan men sen så gick ju feber och förkylning över. Skönt :)