måndag 10 maj 2010

Kemikalier

Läser om kemikalier i dagens SN. Nej, förresten. Jag läser faktiskt inte ens artikeln. Jag nöjer mig med att skumma igenom lite lätt. För jag vet ju om allt det där. ALLT vi omger oss med idag innehåller en massa kemikalier och de lär knappast vara nyttiga för oss människor. Just nu sitter jag vid min relativt nya dator. På bordet ligger en duk i äkta PVC. Visserligen är bordet från femtiotalet och stolarna betydligt äldre än så, men Nikes stol är från Ikea och gjord av plast.

Det mest skrämmande är förstås hur mycket kemikalier vi utsätter våra små barn för. Som någon miljöforskare tror jag sa i dagens tidning - "Jag skulle aldrig lägga mitt nyfödda barn i en ny barnvagn." Slängde en snabb blick på Nike när jag satt och läste tidningen. Idag var hon helt iförd nytillverkade kläder, visserligen var tröjan ÖkoTex-märkt, men annars var det sorgligt. Bomull såklart, världens mest besprutade gröda. Jag skäms. Och skräms. Ändå tror jag att Nike har mer begagnade kläder och grejer än många andra. Vi har haft turen att få låna massor från kusinerna E och T och även fått suveränt fina paket med urvuxna kläder skickade från Freja och hennes familj. Dessutom har jag sytt en hel del av gamla tyger (ibland nya också ska erkännas) och vi handlar även begagnat på Tradera och Barnbasarer t.ex.

Inte stannar det vid kläderna heller. All plast som omger ungarna. Den är definitivt inte kemikaliefri.... Lego, Barbiedockor, My Little Pony.... ja inte är det särskilt många av Nikes leksaker som inte är av plast. Sen är det alla elektroniska apparater, alla nya möbler, rengöringsmedel, bilar, bilbarnstolar, cykelsitsen helt i plast, nya sparkcykeln i, cykelhjälmen... Gah!

Är det vettigt?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har rätt...nää det är inte vettigt, samtidigt så rullar allt på så fort så människor hinner inte stanna upp och reflektera över allt skit liksom.
Jag har till 99% bara beggat till de 4 små, har bara haft beggade gamla barnvagnar...men med flera småtjejer så är det mycket my little pony...och hello kitty...men det är bra att få sig en tankeställare!//anna eller housewife :-D

- - - sa...

Tycker också det är helt galet. Och så detta med 1+1=3, att man inte vet vad som händer när kemikalier blandas.