fredag 25 juni 2010

En härlig midsommarafton

Vi har haft helt underbart väder och har ännu. Varmt och skönt fast ändå lite blåsigt så det inte blev allt för kvalmigt. Så här galen såg jag ut när Molly kom hem och tog en snitsig bild på mig. Man blir lite galen av att lägga in sill på kortison.


Sen blev det snart dags för lunch. En liten getingincident fick tas om hand först bara. Ett gäng getingar hade byggt bo... under bordet på altanen! Inte bra för det var ju precis där vi tänkt sitta. Och har suttit. Tur att ingen satt sig just där de byggt bo. Det hade nog gjort lite ont. Det var inte bara ett bo utan två dessutom, dock var getingarna inte så värst aggressiva ändå och ganska små och icke-ettriga. Fast helt glada var de förstås inte när Tomas lyckades välta bordet och spola vatten på dem så de flyttade alt. drunknade. Lite olika beroende på grad av självbevarelsedrift där. Stackarna.

Här sitter i alla fall Nike vid ett garanterat getingfritt bord och väntar på midsommarlunchen.


Och Molly sitter här och gör detsamma.


Så där ja, maten utdukad med gemensamma krafter. Här ser ni 2010 års sillunch! Den bestod av sommarsill som varje år. Inlag sill köpt på ICA och sedan fyra hemgjorda sorter: en senapssill som Tomas och Molly varje år kräver. Sedan asiatisk sill, örtsill och citrussill. Alla tre hämtade från senaste numret av Buffé. Dessutom en grym laxcheescake från Allt Om Mat (jo jag kom in till sist igår), Janssons frestelse samt knäckebröd, smör, kryddost och västerbottenost. Och ägghalvor med majo samt prinskorvar till kidsen.


Elfa, kvinnan som bakar de godaste tårtorna på norra halvklotet hade med sig denna underbara midsommardröm. Obeskrivligt god.


När maten var uppäten var det dags att knalla iväg till hembygdsgården. Detta är årets fiskebild. Nike fick en jättefin leksaksklocka som hon senare framåt kvällen var grymt arg på. "Det enda jag fick var en larvig klocka som inte är riktig" skrek hon argt och trött innan hon somnade.


Då hade hon helt glömt att hon varit supernöjd med klockan precis hela eftermiddagen. Ni ser den på hennes arm här.


Så här ser det ut vid fikaborden på Hembygdsgården. Trevligt värre faktiskt. Kaffe och två småkakor, en bulle och en kokosruta kostar 30 kr. Som hittat alltså.


Sen började dansen! Spelmännen och folkdansarna tågade in med stången, reste den och körde igång. Det var mycket folk uppe i år och många som dansade.


Och så här såg årets stång ut. Ungefär som förra årets :-)


Mera dansbilder. Själv avstod jag från dansandet i år. Kondisen är ju sådär. Stod och sjöng med lite muntert från utsidan dock :-)


Nike blev dock inte utan midsommardansen. Först dansade hon med sin ömme fader och sen med sin kompis Matilda. När de tröttnat på att dansa stod de så sött och höll varandra i hand.


Tills Nike hittade en ny hobby. Det var ju jättekul att fotografera med STORA kameran!


Så här ser en mamma som gör raketen ut t.ex.


När ringlekarna var slut var det folkdansuppvisning som gällde.


Men den tog slut efter en stund, så dansade dansarna ut i publiken under stort jubel!


Hembygdsgården tömdes sedan raskt på folk. Vi stannade kvar en stund och minglade medan ungarna lekte. Festen fortsätter senare och håller på en bra bit in på natten. Det är bandet Baccus som spelar från nio på kvällen. Jag hör dem faktiskt lite svagt just nu. Vi orkade i alla fall inte gå upp igen och digga eller dansa, det får bli nåt annat år.

När vi kom hem var det dags för mat igen. Mat mat mat mat. Och nu tror jag att jag ska ta lite jordgubbar. Kan ju inte låta dem förgås...

En otroligt fin midsommarafton har vi haft i alla fall! Trevligt umgänge, god mat, härligt väder och allting. Förra året regnade det till och från precis hela tiden. Året innan vet jag inte ens om vi gick upp till hembygdsgården? Eller gjorde vi? Jag verkar i alla fall inte ha några bilder från 2008 så vi kanske gjorde någonting annat. Eller så hade jag inte med mig kameran. 2007 minns jag i alla fall att det var svinkallt. Nike satt i Silver Crossen och hade fleecetröja på sig...

Inga kommentarer: