lördag 26 juni 2010

Om Länstrafiken i Sörmland


Jag var ju ute och åkte buss här om dagen. Skulle ta mig från Björnlunda till Eskilstuna. Det gick riktigt bra just den tid jag ville åka och just till Mälarsjukhuset var det inga som helst problem att ta sig egentligen, eftersom bussen faktiskt stannar precis utanför. Smidigt!

Tyvärr fattar inte Länstrafikens tidtabellssök det. Den som skriver in Björnlunda - Mälarsjukhuset får förslaget att ta bussen till busstationen nere i stan och sedan byta till en buss som går tillbaka. Inte speciellt smidigt.

Något annat som inte är speciellt smidigt är att Länstrafikens trafik inte ens verkar hänga ihop inom länet Sörmland. När bussen från Eskilstuna var försenad verkade det som en smärre bedrift för busschauffören att få trafikledningen att få tag på bussen mellan Flen och Gnesta för att be den chauffören vänta på oss som kom från Eskilstuna. Hur är det möjligt?

Och hur man informerar busschaufförerna om nya tidtabeller för bussarna är under all kritik. När jag åkte till Eskilstuna ville busschauffören från Gnesta att jag skulle byta vid en hållpats som bussen jag skulle byta till inte ens trafikerar. Tur att jag kollat tidtabellen noga. När vi skulle hem påstod den busschauffören att vi skulle byta vid en helt annan hållplats än den som angavs i tidtabellen. Dock passerade båda bussarna denna hållplats men det var ju rätt så förvirrande det hela.

Sen har vi ju tidtabellerna. Mitt på dagen tar det tre timmar att åka mellan Björnlunda och Eskilstuna med buss. Då ingår en spännande väntetid i Sparreholm på en och en halv timme eller så. Inget ont om Sparreholm men roligare än att vänta på bussen där kan man ju ha. Det finns tre bussar till Eskilstuna under dagen som har någorlunda rimliga restider med inte allt för lång väntetid i Sparreholm. Ska man hem finns det lustigt nog fler. Det kanske är turen/slumpen eller något annat, vad vet jag. Det verkar inte speciellt planerat eller genomtänkt i alla fall. Jo, jag förstår också att det är svårt att planera tidtabeller som ska anpassas till tåg och andra bussbyten. Problemet är ju helt enkelt att om man kör en buss varannan timme eller så kommer bytena aldrig fungera. Det går för få bussar!

Motargumentet då är att det är för få personer som reser med bussarna. Varför åker man inte buss? Det kanske inte är så konstigt eftersom det inte går att göra det på ett smidigt sätt? Bussen mellan Nyköping och Eskilstuna går varje halvtimme i rusningstrafik, ska få rymligare sittplatser och internet men mellan Gnesta och Eskilstuna går det knappt att ta sig med buss.

Nej, bor man i Gnesta gör man bäst i att ta sig utomläns. Till Södertälje och Stockholm kan man åka en gång i halvtimmen med smidiga byten. Det tar en dryg halvtimme till Södertälje och en timme till Stockholm. Är det inte något som är lite galet här? Borde det inte vara lättare att åka inomläns än ut ur länet? Eller åtminstone lika lätt? Det är ju samma sak bara jag vill ta mig från Gnesta till Björnlunda. Det går betydligt smidigare för mig att åka mellan Gnesta och Mölnbo som ligger på samma avstånd från Gnesta som Björnlunda, men i Stockholms län än det gör för mig att ta mig till Björnlunda där man får anpassa sig till varannantimmestrafik fram till åtta på vardagar och till ännu tidigare på lördagar. Eller som bussarna går in till Gnesta på lördag förmiddag - en buss var fjärde timme.

Varför ska bil vara det enda alternativet? Till och med på de stora vägarna? Till länets största stad? Det verkar inte finnas någon som helst politisk vilja att förbättra kollektivtrafiken i Gnesta kommun. Till och med vi som är miljöpartister vill mest åka till Stockholm verkar det som... och det är väl bra att de förbindelserna fungerar, men det behövs bättre infrastruktur även inom länet, helt klart.

Trafikpolitiken var det som fick mig att bli miljöpartist. Att det inte ens fanns möjlighet att ha en anslutande buss till regionaltågen. Ingen vilja hos majoriteten att göra det möjligt att resa effektivt och miljövänligt inom kommunen och länet. Det var precis det som fick mig att gå med i just miljöpartiet och inte mycket gör mig så irriterad och förbannad tror jag som när man tar så lätt på de här frågorna. Jag kanske är allt för bortskämd med SL-trafiken som jag levt med i så många år innan vi flyttade till Björnlunda. Men det måste satsas på kollektiva färdmedel, vi har inte råd att förorena planeten genom att sitta ensamma i våra bilar och åka många långa mil om dagen...

Inga kommentarer: