lördag 12 juni 2010

Huliganer i byn och ny plan i Björnlunda

Idag var det tydligen ett stort gäng huliganer som stämt möte i Gnesta för att slåss. Det är när jag läser sådant som jag vill utbrista: Vad är det för fel på folk? Det är så totalt idiotiskt att jag har svårt att formulera någonting annat än en ostrukturerad samling kraftuttryck. Bästa att låta bli kanske.

Läser också i SN att en ny allaktivitetsplan planeras i Björnlunda, en så kallad qulanläggning - en liten inhängnad konstgräsplan som ska kunna spolas till is på vintern. Den ska byggas på samma plats där den gamla förfallna hockeyrinken finns idag. Ev. ska det också bli en skateboardramp vid planen, om pengarna räcker. Hockeyrinken är verkligen i ett bedrövligt skick så jag tycker att det här är en jättebra idé. Isen används flitigt från det att den spolas tills den smälter, av alla åldrar. Att kunna använda området året runt är suveränt! Och roligt att det äntligen satsas något i Björnlunda, där det inte finns någonting alls för ungarna att göra förutom att spela fotboll. Allt det är ida koncentrerat till Gnesta.

Det skulle vara ännu bättre om man kanske kunde bygga en riktig lekplats i anslutning till den här allaktivitetsplanen. Göra området till en riktig samlingsplats, där man kan träffas oavsett ålder. Idag finns det flera lekplatser i centrala Björnlunda - fyra stycken närmare bestämt. Ingen är riktigt bra eller rolig. Om man vill ut och träffa barn och föräldrar någon dag vet man inte riktigt på vilken lekplats de möjligen håller hus. Det lades ett medborgarförslag om detta för en tid sedan, men det avslogs eftersom det var för dyrt. Ska man ändå bygga en allaktivitetsplan kanske det inte blir så mycket dyrare när man ändå håller på med markarbeten osv att flytta dit några lekställningar från de andra parkerna?

Igår regnade det. Idag blåser det mest (och regnar lite). Det är lördag och Nike och jag har varit nere på Jarbells och köpt lördagsgodis. Jag har jagat sniglar från salladen och växthuset. Mer än så har vi inte gjort idag. Gårdagens besked börjar sjunka in, sakta, sakta börjar jag förstå och börjar våga glädjas lite, lite, lite.

1 kommentar:

Anna sa...

Jag är så glad för din och övriga familjens skull!!! Det är så jäkla bra nyheter :)

Om några dagar kommer det att komma kuvert hem till er, utan brev och avsändare.Vill bara tala om att det är från mej.Jag glömde stoppa ner ett brev till förklaring. Men jag håller på att röjer i diverse lådor och gör mej av med allt jag inte ska ha kvar, så att vi inte behöver släpa vidare på precis allt när vi flyttar. Jag hoppas det som kommer kan komma till använding,släng det annars. :)
Jag är i Motala hos Lina nu, men räknar med att lägga på posten i morgon, senast tisdag.