onsdag 23 juni 2010

Sista rycket innan cyton

Imorgon är det dags för behandling igen. Femte gången gillt. Vid det här laget vet jag att jag under den närmaste veckan inte kommer orka lika mycket som vanligt så det är bara att se till att få så mycket som möjligt gjort dagarna innan för sen blir det inget gjort på en vecka.

Gick ut hårt med uppstigning klockan halv sju, bussen in till Gnesta för ett besök på vår eminenta vårdcentral och provtagning inför morgondagen. Massor av prover skulle tas idag, tre rör blev det. I vanliga fall tas bara prov för blodkropparna (röda och vita) samt järnvärde. Nu var det tumörmarkör och en massa metalliska grejer som jag inte riktigt vet vad de är bra för. Ska försöka komma ihåg att fråga imorgon. Idag kom jag ihåg att tacka nej till kirurgtejp över sticket, så slapp jag den stora röda tejpblemman.

När allt var klart stressade jag vidare mot stationen och åkte till Älvsjö där jag blev upphämtad av syrran och hennes yngsta dotter som var på ett strålande humör efter en sömnlös natt ;-). Vi åkte vidare till Ulriksdals slottsträdgård. Planen var att titta på japanska lönnar men det visade sig att massor av såna fanns visserligen på Ulriksdal, men på Ulriksdal i Skåne, inte i Stockholm. Det gjorde inte så mycket i och för sig, det var verkligen jättefint och svårt att gå därifrån utan att köpa något. God fika fick vi också. Sen blev systerdottern lite gladare dessutom. Socker är grejer det. Bilden tog jag från vårt bord inne i caféet.


Ett sånt här planteringsbord vill jag ha! Precis ett sånt! Men är jag beredd att betala de 2300 kronor det kostar? Njäe... Men det var ändå inte den mest avancerade konstruktionen. Kanske kan jag bygga ett liknande själv med lite hjälp från familjens Händige Manny (Tomas)?


Här är vår vagn med växter. Syrran köpte mest hon den slösaktiga människan. Rosenskära och exklusivt gräs och någon svartlila nejlika bland annat. Tror hon kommer få väldigt fint på balkongen.


Sen åkte vi tillbaka till Älvsjö där jag återbördades till pendeltågstrafiken. Det blev ett litet väntestopp i Södertälje Hamn men det gjorde ju inget i det sköna sommarvädret.


Blommor hade jag med mig hem från Ulriksdal förstås. Det gick som sagt inte att motstå. Tycker jag kom lindrigt (=billigt) undan ändå med endast en kasse som fick följa med hem. I den fanns det tre lejongap i olika rosa färger och en marockansk mynta.


När jag kom hem möttes jag av denna syn i soffan:


Och i vardagsrummet möttes jag av det här. Man blir tydligen trött av att leka med bilbanan (loppisfynd för en hundring! Nästan ny!)


Efter besöket på Ulriksdal var jag full av trädgårdsinspiration och gick ut och grävde och påtade för glatta livet. Tittade till mina små bergsskrevor och där var det några taklökar som börjat blomma. De är helt underbara när de går i blom! Ja, de är fina annars också. Just taklök vill jag skaffa mig massor fler av och olika sorter. Det får väl bli fler besök på Ulriksdal :).

Och så kom jag just på att jag glömt att ta kortisonet. Så det gjorde jag alldeles nytt. Får väl se om det blir svårt att sova, men jag tror kanske inte det. Manisk är jag ändå utan kortisonet verkar det som... Bara tanken på den kommande veckans orkeslöshet gör mig lite sån.

Har förresten hunnit med midsommarhandlingen idag också. Några viktiga varor var dock slut på affären så Tomas får i uppdrag att fixa dem imorgon. Sen kan det väl få bli midsommar bäst det vill.

2 kommentarer:

Linda sa...

Oj är det redan dags för behandling nr 5?! Vet du hur många du kommer få av den här sorten?! Själv fick jag 6.

Minns den där känslan man hade dagarna innan det var dags för nästa omgång. Blev på dåligt humör ibland bara för jag visste att jag skulle vara trött och orkeslös en hel vecka. Ibland var vetskapen om att jag SKULLE må dåligt värre än när jag väl mådde dåligt.

Men jag hoppas att du kommer må hyfsat iallafall och orkar njuta lite av sommaren!

Massor av kramar till dig!!

Lisbet Lindell sa...

Mysig dag du haft, ska kanske fundera på att komma ner och hälsa på hä så ska jagta dej på en tur för att njuta av de japanska lönnarna.
Hoppas du kan njuta lite idag med innan tröttheten slår till för fullt...

Kram, Lisbet