onsdag 16 juni 2010

Skrämselhicka


Fick ett samtal idag på mobilen när jag var ute på språng. Det var en handläggare på Skatteverket som ville tala med mig. Jag vet inte hur det är med er men själv blir jag alltid väääääldigt nervös av sådana samtal. Blir helt säker på att jag gjort något helt galet och nu kommer att bli inburad för all framtid. Det kommer inte spela någon som helst roll att jag bedyrar min oskuld och hävdar att det var ett misstag och inte ett försök till skattefusk det där avdraget jag yrkat. Jag skrev fel på några nollor bara!

Ni kan vara lugna, jag brukar inte ge mig på en massa suspekta avdrag, men det hjälpte inte idag. Jag blev så klart nervös och undrade vad karln ville. Den välvillige och serviceminded tjänstemannen ville bara berätta för mig att jag kan få mina skattepengar redan i augusti om min man skickar in ett intyg om att han inte kommer att göra avdrag för samma räntor som jag.

Det blev nämligen så i år att eftersom min fd arbetsgivare plötsligt och inte alls särskilt lustigt dragit alldeles för lite i skatt åkte jag på restskatt för första gången på evigheter. Därför tog jag hand om alla räntor för att slippa detta och få lite över istället. Och så tänkte jag inte på att Tomas deklaration granskas mycket senare än min eftersom han deklarerar för ett företag också. Alltså inga pengar i juni som jag brukar få.

Så nu vet ni det - ska ni sno åt er makens eller makans räntor - kräv honom eller henne på ett intyg också. Och sen skickar ni det till Skattemyndigheten där det jobbar mycket trevliga och omtänksamma handläggare som tar sig tid att ringa upp och tala om för okunniga skattebetalare hur vi ska göra för att få pengarna så snabbt som möjligt.

Inga kommentarer: