söndag 11 juli 2010

Hett och svett

Går knappast att klaga på att det är för kallt i dessa dagar, runt 30 visade termometern igår och det verkar bli minst lika varmt idag.

Jag började dagen rätt ambitiöst, medan det fortfarande var lite svalt i alla fall, med att rita upp ett mönster till en solhatt. En islatte blev det också.


Senare på dagen åkte vi iväg på grillpartaj, vi skulle äta de här små kycklingarna! De skulle tillagas stående på varsin (full) Guinness-burk. Såg ju onekligen lite märkligt ut.


Medan kycklingen blev klar försågs jag med en svalkande öl i värmen.


Nike lekte Robin Hood och riddare. Hemma är det endast prinsesklänning som gäller, nyttigt med lite omväxling.


Så blev kycklingarna klara! De såg fortfarande lika komiska/morbida ut, men köttet blev otroligt gott, mört och saftigt!


Sen blev det fotboll på teve för de intreserade, vi andra satt ute i trädgården och njöt av värmen. Ungarna lekte jättefint. Vid elvatiden åkte vi hem och det var fortfarande över 20 grader varmt ute. Grannarna passade på att ha fest och spela dåliga låtar och bada i poolen, de höll på fortfarande när jag gick och la mig vid halv ett någonting. Lyckades somna trots Gyllene Tider-låtar på hög volym in genom fönstret.

I morse var Nike så trött så hon sov till halv tio! Passade på att gå upp ensam och äta frukost, skönt att få äta i lugn och ro någon gång ibland.

Idag är det lika varmt eller kanske varmare än igår, tror resten av dagen kommer spenderas i trädgården i poolen... Imorgon ska vi bada i havet är planen.

4 kommentarer:

Inger sa...

Wow! Kan man få kycklingreceptet? Och gärna mönstret på solhatten, jag letar just efter ett sånt. Kom på att jag en gång för hundra år sen sytt en solhatt i syslöjden som jag gillade, så jag tänkte det är ett lagom projekt att börja om sömnadsbanan med.

Njut av värmen och semestern, snart börjar du jobba! ;-)

Jessica sa...

Jag älskar sån kyckling! Man kan göra den i ignen också!

Inger: Ta valfri gott öl (i aluminiumburk), det ska vara en 33 cl, helst starköl. Krydda pippi utanpå. Trä upp den var sin burk. Det ser lite sådär ut men är hemskt gott.

Det blir bäst grillat men jag har ingen grill och har gjort den i ugnen. Det är liiite svårt att få rum i ugnen med två stående kycklingar men det går.

Sök på Beer can chicken eller chicken on a can.

Kajsa Bergman Fällén sa...

När jag googlade hittade jag att man kunde ta en vanlig konservburk också och ha vin, vitlök och kryddor i. Lät ju inte helt fel. Den vi åt var gjord i ugnen! Vi ska testa att göra på grillen när vi gör den själva.

Inger - mönstret kommer på posten när jag är klar med avritningen... blev avbruten och har tappat tråden :D

Jessica sa...

Bra idé med konservburken!
Ska jag prova nån gång. Här är det nog att man ska dricka upp halva starkölen, 1½ dl, som har gjort mig insnöad på öl ;). 1½ dl är väl vad jag klarar med min lite taffliga lever.