lördag 28 augusti 2010

Hertig Karls marknad i Nyköping idag



Idag drog vi till Nyköping Nike och jag. Tog bussen på morgonen för att möta upp Tomas som gick av ett pass på jobbet. Nya fina bussar med trepunktsbälten har vi fått nu när Nobina tagit över efter Swebus som körde bussarna åt Länstrafiken tidigare. Det har jag aldrig sett på 725:an förut men det är bra förstås!

Vi började dagen med en fika, fast jag vet inte varför egentligen. Just nu är mitt smaksinne totalt rubbat, allt smakar bara beskt eller konstigt i största allmänhet så det var faktiskt ganska meningslöst för min del i alla fall.

Sen gick vi vidare till en klädaffär för att jag tänkte att Nike borde prova den overall som jag var lite sugen på att köpa åt henne nu när det snart är vinter (ja försök inte förtränga det, ni vet att det är så ni också!). Det är bara det att min yngsta dotter hatar att prova kläder. Hon hatar att gå in i klädaffärer över huvud taget faktiskt. Hon är totalt ointresserad. Det hela slutade med att hon skrek som en stucken gris över hela Nyckelns köpgalleria och vred sig som en mask på golvet medan jag gjorde mitt bästa för att klura ut huruvida overallen skulle passa eller inte.

Vi släppte det där med kläderna en stund och vandrade ned mot Nyköpings hus där det var Hertig Karls marknad idag. En medeltida marknad med allt som hör till, ganska mysigt faktiskt. Vi åt skotsk lakritskola, brända mandlar och kolbullar. Dessutom fick vi med oss både gröna bönor och knäckebröd hem. Gott! Nike träffade sina kompisar och lekte på vallarna. Många var utklädda i vackra medeltida kläder och det såldes vackra tyger, garner och band till den som ville sy sina egna. Ja kolla filmen själva så känns det kanske som om ni var där själva. ;-)

När vi åkte hem sen var jag helt slut. Kroppen är sliten nu, extremt sliten. Fast vi orkade ändå in på Chili Nam-Nam för att äta lunch. En gigantisk portion stark kyckling blev det, nä, jag kände knappt smaken av den heller, men hettan gjorde gott i min lite halvtäppta näsa åtminstone. Och sen blev det en sväng tillbaka in i den där affären där jag ändå köpte overallen till Nike efter att ha rådgjort lite med butiksdamen om vilken storlek som egentligen är lämplig för en unge i den åldern. Så nu kan det bli vinter - Nike har en finfin overall. Känns lite märkligt att köpa vinteroverall en sån fin och solig augustidag som den här, men skönt att ha det avklarat.

Resten av eftermiddagen/kvällen har bara passerat i ett stilla tempo. Lugnt och fint.

Inga kommentarer: