tisdag 24 augusti 2010

OK nu blir det lite nördigt


Med glädje tog jag emot nyheten om att Miljöpartiet i Stockholm hamnar på 18,2% i DN/Synovates opinionsundersökning som presenterades idag. Jag började fundera på det där med hur lika valresultaten brukar vara i Gnesta och Stockholm. När Mikael Clemens var lite inne på samma spår i politikbloggen på sn.se kunde jag inte låta bli att delge er det jag gått och grubblat på idag. Så håll till godo, min alldeles magiska politiska analys. Jag har ingen utbildning eller erfarenhet i ämnet dock, så ni kanske ska ta det med en nypa salt. Fast jag kommer absolut säga "vad var det jag sa" om jag får rätt, tro inget annat!

För de tre senaste kommunalvalen ser det ut så här för Miljöpartiet de Gröna i Gnesta respektive Stockholm:

1998
Gnesta 7,90%
Stockholm 5,91%

2002
Gnesta 4,8%
Stockholm, 5,3%

2006
Gnesta 8,91%
Stockholm 9,20%

Och i Europaparlamentsvalen:

1999
Gnesta 13,8%
Stockholm 9,2%

2004
Gnesta 9,3%
Stockholm 7,73%

2009
Gnesta 15,14%
Stockholm 16,79%

Jag ser ett mönster. För några år sedan var Gnesta till och med starkare än Stockholm, men Stockholm har med åren gått om. Om nu dagens prognos stämmer och Stockholm hamnar på dessa fantastiska 18% är det väl rimligt att gissa att Gnesta inte hamnar långt efter. 15-16% kanske? Det vore onekligen häftigt!

Det vore verkligen intressant att veta varför vi i Gnesta har ett sådant enormt och härligt stöd för Miljöpartiet. Hur som helst är Gnesta ett grönt och skönt ställe att bo på, och om jag gissar rätt kommer vi bli ännu grönare här efter den 19:e september!

2 kommentarer:

Jenny sa...

Hej! Tack för uppmärksamheten på Allt för föräldrar. Jag blev lite nervös först (är lite skeptisk till föräldraforum) om någon ifrågasatte mina föräldraskapsskills, men så var det bara basilikaaktionen. Inte så bara, kanske, men desto mer glädjande att den är uppskattad. Tar inte åt mig äran, men känner mig delaktig. Lycka till med livet och allt och vi ses säkert på nåt möte nån gång.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Åh det var en helt fantastisk aktion :-). Föräldraforum ÄR lite läskiga dock måste jag säga. Lite.

Jag smider planer här för plantor i hela Björnlunda till helgen, tyckte verkligen att det var jättefint!