fredag 10 september 2010

Jag kanske är trög vad vet jag


Jo, jag fattade ju att det är bättre att åka kollektivt än att köra bil om man vill minska på koldioxidutsläppen, men att det är så himla stor skillnad hade jag inte riktigt förstått.

Räknade idag ut att min resa till jobbet resulterar i 0,2 kg koldioxid. Då har jag 73 km mellan hemmet och arbetet. En bil släpper ut någonstans mellan 1,5 och 2 kg koldioxid om den inte är allt för gammal och bensinslukande. Per mil! Det skulle innebära nästan 15 kg koldioxid för sträckan mitt hem - min arbetsplats. 15 kg! 14,8 kg mer än med buss+pendeltåg. Och då snackar vi enkel resa en av årets alla dagar.

Om vi räknar på hela året blir skillnaden svindlande. Kollektivtrafikresenären släpper ut 88 kg koldioxid. Bilisten hela 6 512 kg.

Om det vore möjligt att cykla in till Gnesta från Björnlunda skulle mitt totala utsläpp vara 13,2 kg/år istället.

Finns det något mer att säga annat än - rösta på det enda parti som tar miljö- och klimatfrågor på allvar - Miljöpartiet. Och se för fasen till att göra det möjligt för fler att åka kollektivt och att cykla. I den här kommunen snackar vi utökade bussturer, utbyggnad av pendeltåget och cykelbanor. Helst igår.

2 kommentarer:

Lisbet Lindell sa...

Skrämmande är det att få reda på, jag är en stor struts som gömmer mej för sånt här, har inte åkt buss på 30 år och bor i en liiiten by utan bussar och affärer men skulle kanske börja kämpa för att det ska gå bussar här..

Jag beundrar ditt jobb och engagemang, ni behövs eftersom vi är många som "strutsar"
Kram Lisbet

Mikael Clemens sa...

Bra att tydliggöra de här talen med exempel som Du gjort.

Mikael