onsdag 1 december 2010

Walking in a winter wonderland

1:a december och det är kallt så det knappt går att vara ute. I alla fall inte med mina luftrör som med visslanden och pipanden protesterar när de tvingas andas in den iskalla luften.

I morse var det tidig uppstigning som gällde, och jag trodde bilens termometer flippat ur fullständigt när den snurrade nedåt -20 grader. Men det gjorde den inte, kökstermometern skvallrar om att vi haft -19.5 i natt som kallast. Brrr....

Det var i alla fall till vårdcentralen jag skulle i morse. Dags för provtagning inför morgondagens cyto i tablettform. Efter att Nike slitit upp alla sina julkalendrar - TV:s, radions, ICA:s, chokladkalendern och paketkalendern fick hon traska över gatan till dagmamman som hon skulle vara hos idag och så fick jag skjuts av Tomas in till Gnesta och VC. Jag var i så god tid att jag hamnade först i kön av pensionärer som alla fick nummerlapparna efter mig.

Snabbt in på labb sen och ett litet stick i armen, sen var jag klar. Vidare till Thekannan för värmande kaffe och stärkande ostfralla. Så hade jag snart slagit ihjäl en och en halv timme, en sväng in på leksaksaffären för att köpa en födelsedagspresent och de allra sista grejerna till Nikes paketkalender. Och så värmde jag mig på Pressbyrån tills bussen gick. Det går ju så himla smidigt att åka kollektivt i den här kommunen! 10.30 går första bussen tillbaka till Björnlunda om man ska till labb på VC. Sista bussen IN till Gnesta går 7.30. Däremot går det väldans bra att åka tåg FRÅN Gnesta under samma tid - det går ett 8, ett 8.30 och ett 9.30 och sen ett 10.30. Regionaltåg går det också ett - 8.36...

Ja visst är det bra att man kan åka från Gnesta men att det ska vara i princip stört omöjligt att åka mellan kommunens två största orter om man inte kan vänta tre timmar.

Annars, förutom att jag retar mig galen på just detta, är det ganska bra. Hostan är klart bättre, igår var första kvällen på flera veckor jag gick och la mig utan att hosta alls. Idag har det också varit ganska bra, med tanke på kylan. Så fort jag är ute blir förstås luftrören helt knasiga och hostan sätter igång ibland, men annars är det helt OK! Jag tror minsann medicinerna hjälper :-).

På bilden ser ni Nikes paketkalender. Nu fattas bara ett enda paket, det som ska hänga där på julafton. Traditionen bjuder en julaftonsoutfit och den har jag inte lyckats fixa än, men jag har ju några veckor på mig... och Nike kan fortfarande inte räkna tack och lov :-D

Inga kommentarer: