Igår kunde man läsa om vindkraften i Gnesta i SN. Verkade lite lamt från MP-håll men inte ens våra politiker kan väl hålla fingrarna i alla syltburkar. Verkade tyvärr lite lamt på det stora hela, s - är ni intresserade av frågan? Kändes som om intresset från allmänheten var klart större än det från politikerhåll. Jag hoppas det blir ändring på det vad det lider! Kanske är inte vindkraften någon universallösning, men större chans än hittills borde den väl få i kommunen innan man avfärdar den som ointressant?
En annan sak som jag funderar på är bussarna. Jag hoppas miljöpartiet kan göra mycket för busstrafiken, som redan på många sätt är bra, men långt ifrån tillräckligt bra för att vara ett riktigt bra alternativ. T.ex. är helgerna bedrövliga. Man tar sig härifrån klockan tio med bussen, men kommer inte hem förrän vid 14 då nästa buss tillbaka går. Då går det ändå ett tåg vid 12. Vad säger de lokala näringsidkarna om det här? Jag är övertygad om att de har lite pengar att tjäna på att även bussburna kan ta sig in till Gnesta och handla en lördag på ett bekvämt sätt.
Även vardagarna är ju lite halvt bedrövliga. På fredag t.ex. ska jag åka in till Gnesta för att ta ett blodprov. Det är en mil att åka. Tar tio minuter med bil. För att ta mig till VC får jag ta en buss som går halv åtta, det är den sista för morgonen. Sen kommer jag hem igen med 10-bussen. Det är lite meckigt, särskilt när man inte är helt kurant. Bil är ett måste för att uträtta de enklaste vardagsärenden i den här kommunen, det borde inte behöva vara så tycker jag.
För er som inte bor i trakten kan jag säga att jag nu hela tiden förflyttar mig mellan Björnlunda och Gnesta, kommunens största tätorter. Det är ca en mil emellan.
Något som är bra är i alla fall taxan för den som åker med SL. Då ingår nämligen resa även med Länstrafiken inom Gnesta kommun, något som annars kostar ytterligare ca 4 hundralappar för den där ynka milen till Björnlunda. Men med SL-kort behövs inget tillägg, det står kommunen för och DET tycker jag är fantastiskt bra!
Kommer vi få se bättre kollektivtrafik under den här mandatperioden? Nu är jag väldigt fokuserad på "min egen" rutt in till Gnesta, men det finns ju förstås fler rutter där behovet finns. Björnlunda - Gnesta torde väl dock vara den där det redan idag faktiskt är mest trafik och störst behov eftersom det handlar om just de största orterna. Man måste börja någonstans.
I höstas chockade jag förresten mig själv när jag råkade förstå hur enormt stor skillnad för miljön det är mellan att åka kollektivt härifrån in till Sthlm och att köra bil. Det handlar om enorma vinster för miljön det här, så stora så att man nästan inte begriper det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar