måndag 10 januari 2011

Vårdnadsbidraget försvinner i Gnesta

Bra tycker jag i alla fall. Jag har aldrig förstått den borgerliga idén med att sponsra människor ekonomiskt för att inte arbeta. Det var väl arbetslinjen som skulle gälla om jag inte minns helt fel? Den gäller ju alla andra, även de som vill arbeta men som inte får eller kan av olika anledningar. Själv drabbas jag ju t.ex. av ökad skatt för att jag hade den dåliga smaken att få cancer och inte kunna arbeta, hur gärna jag än vill. Jobbskatteavdraget ni vet. Tanken om att pengar är det som får människor att anstränga sig. Som gällt det mesta utom vårdnadsbidraget i alliansens Sverige.

Ett bra beslut av den nya majoriteten, även om moderaternas Jonathan Olsson i tidningen idag hävdar att han vet flera familjer som flyttat till Gnesta för att kunna leva på vårdnadsbidrag och att det är synd att de inte kan fortsätta. Jag vet inte om det främsta skälet att flytta någonstans ska vara att man kan vara hemma med sina barn i några år och få några tusenlappar/månad för det? Det måste ju finnas lite mer att ta på tänker jag...

Men oavsett, bra beslut i alla fall!

Vill man satsa på valfrihet i den här kommunen när det gäller barnomsorgen tycker jag att man ska ta sig en funderare på hur det fungerar med dagmammorna. Eller den "pedagogiska omsorgen" som det numera heter.

Jag undrar om ledande politiker är medvetna om att föräldralediga med barn hos dagmammorna betalar full avgift men har samma inskränkningar i vistelsetid som man har i förskolan där det numera är kostnadsfri barnomsorg från tre år? Alltså 15 timmar i veckan. Samma sak gäller om jag har förstått saken rätt allmän förskola generellt. Alltså den från tre år. Den kostar hos dagmamman men kostar inget i förskolan. I samma kommun - Gnesta.

Inga kommentarer: