fredag 4 mars 2011

Vila från cyton inledd


Imorse vaknade jag tidigt tidigt av att det var av nöden tvunget att snabbt ta sig till toaletten. Magen, som faktiskt skött sig riktigt bra under hela denna behandlingsomgång, har varit lite i olag i ett par dagar nu. Bråttom bråttom alltså, men allt gick bra. Det är inte så långt till toaletten. Se där fick ni veta mer än ni egentligen ville veta om mina bajsvanor.

Sen sova jag lite mer innan det var dags för uppstigning på riktigt, dags för provtagning på VC igen som vanligt höll jag på att skriva, men i alla fall två fredagar av tre. Den tredje fredagen tar jag ju också prover men det görs på mottagningen. Min snälla pappa kom och hämtade mig och Nike klockan åtta och så åkte vi iväg. Fick vänta nästan en halvtimme innan jag kom in, det var nytt rekord tror jag, det brukar alltid gå så snabbt, men ibland är det väl mer komplicerade fall som det ska stickas i antar jag. Mina kärl var snälla och gav ifrån sig två rör och så fick jag ett plåster, ett sånt med snäll tejp eftersom själva tejpningen är absolut det värsta när jag blir stucken. En gång slet jag av en stor bit hud när jag tog loss en bit sån där gräsligt icke-hudvänlig kirurgtejp. Eller stor och stor, men en centimeter i diameter var den nog och det sved och gjorde ont som sjutton förstås.

Lite mat- och tulpanshopping i Gnesta och sen hem igen, fika med pappa och efter en stund trillade Tomas in också efter att ha jobbat natt. Till lunch kom ännu fler, nämligen min syrra och minsta kusinen. Nike och hon försvann blixtsnabbt för att leka, de där två leker hur bra som helst för det mesta, det skiljer bara ett år på dem också. Sen blev det lunch och en massa skitsnack i några timmar.

Nu känner jag mig lite sliten, men bara tanken på att det är vila från cyton i en veckan nu gör nog att jag känner mig lite piggare. Hur mycket jag än älskar de där medicinerna så är det skönt att vara ifrån varandra en vecka då och då ;-). Antikroppen fortsätter jag dock att ta hela tiden, men den har ju inga biverkningar som cytostatikan.

Annars mår jag helt OK idag. Sällskap är kanske lite tröttande men det ger energi också. Och så tanken på att slippa tabletterna i en vecka nu. Och vädret, det har varit ganska vårigt idag.

En helbra dag med andra ord.

Inga kommentarer: