lördag 5 mars 2011

Hud och hår och sånt

Nu ska jag berätta vad som händer med huden och håret när man har fått en släng av cancer. Eller cancern gör väl kanske inte så mycket med huden och håret förstås, det är behandlingens fel alltihopa.

Jag tror jag klarat mig ganska bra jämfört med många andra men jag märker absolut skillnad. Naglarna tog stryk när jag fick Taxotere och det märks fortfarande. Stortånaglarna och en lillfingernagel riskerade att ramla av men jag tror det klarade sig precis. Dock syns det fortfarande att de inte är riktigt som de ska de små rackarna. Naglarna är generellt väldigt svaga fortfarande upptill. Jag kan knappt öppna ett mjölkpaket utan att det förstör någon nagel. Som tur är växer naglarna nu normalt fort så jag hoppas att det här är över snart och en stark nagel vuxit upp.

Huden är skör och ömtålig och torr. Jag är rätt mycket torris annars också, men nu är det värre än någonsin. Händerna är värst, det är smörj smörj smörj som gäller.... jag har tre olika sorters handkräm strategiskt utplacerade här och där. Sen är det fötterna som ska smörjas också. Både fötter och händer måste smörjas noggrant för att undvika "hand- och fotsyndromet" som i värsta fall kan leda till blåsor.

En bra grej med det här är nog kanske att mina fötter aldrig varit i så fint skick som nu, möjligen när jag var nyfödd :-). Mjuka och fina som sjutton eftersom jag smörjer dem så duktigt. Kanske inte varje dag men det har inte behövts, de är inte så väldigt torra som händerna. Hårda hälar är ett minne blott kan jag tala om och jag har inte använt något mer fancy än Scholls kräm för torra hälar och CSS Fotsalva.

Håret på skallen växer, det är lite glest mitt uppepå á la gubbflint men det kommer där också, ljust och tunt än så länge.

Håret i ansiktet växer också, lurvigt ljust hår på kinderna och hakan får man tydligen av alla dessa mediciner och kanske också av att befinna sig i nån sorts kemiskt klimakterie. Men snyggt är det ju inte direkt...

Och när vi ändå är inne på ansiktet så kom jag på att jag inte nämnt finnarna. Också en liten trevlig biverkning. De dök ju upp också när jag fick Taxotere men då försvann de. Hoppas det händer även denna gång... De är bättre den här gången i alla fall, inte lika många.

Såret under plåstret på bilden har jag tillfogat mig med.... virknålen!

Inga kommentarer: