måndag 11 april 2011

OK Telia...

...det sista sovjetföretaget eller vad ska man kalla det?

Så här var det:

För några veckor sen bestämde vi oss i det här hushållet för att skaffa bredbandstelefoni och nåt jättefiffigt bra bredband från Telia i ett paket. Vi var redan tidigare vanliga bredbandskunder hos Telia sen vi flyttade in i det här huset för fem och ett halvt år sen. Det har funkat jättebra med bredbandet och vi har varit nöjda, men om vi flyttade över telefonin till bredbandsdito skulle vi spara ganska mycket pengar. Tänkte vi.

Telia var så tillmötesgående så. Snart kom en ny router i brevlådan och det var bara att tuta och köra. Trodde vi då. Det började genast strula. Varken bredbandet eller telefonen fungerade. Tomas ringde upp kundtjänsten som kom med de vanliga idiotfrågorna. Jo, vi hade kopplat bort allt man skulle kopplat bort, startat om och grejat. Funkade fortfarande inte. "Routern är bättre men känsligare för störningar" berättade kundtjänstkillen för T. Det är ju verkligen en förbättrad version av en router om du frågar mig, en som är känsligare för störningar, för såna fanns det uppenbarligen. Vi fick ett gentilt erbjudande om att få hit en servicetekniker. Han skulle kosta 600 kr första halvtimmen och sedan debitera löpande. Att vi inte haft några problem med bredbandet på över fem år verkade rätt ointressant.

Nåja, det slutade i alla fall med att vi ville häva avtalet och ha tillbaka det gamla. Dyrare, men det funkar i alla fall. Jo det skulle ordnas. Efter ett antal telefonsamtal och löften om att det skulle ordnas, vi skulle få en kartong att skicka tillbaka routern i och snart skulle man koppla tillbaka igen så vår telefon fungerar har följande hänt:

Idag kom ett brev från Telia där Tomas ska ansöka om autogiro för den nya tjänst vi beställt.

Två veckor har gått sen den nya tjänsten kopplades in. Två veckor utan telefon trots upprepade löften om att allt ska återställas. Jag tror fan Telia jävlas med oss med flit.

Inga kommentarer: