måndag 4 april 2011

Påskrevansch

Eftersom förra påsken var så hemskans usel på alla upptänkliga sätt, firades på Mälarsjukhuset och den stackars Nike fick leta efter påskägg bakom gardinen på mitt sjukhusrum, tänker jag i år ta stor revansch. Här ska firas påsk från skärtorsdagens morgon till annandagens kväll. Jag ska äta minst 500 ägg (godisägg alltså, vad trodde ni?) och på påskafton ska vi ha ett riktigt kalas.

Bilden ovan är från påskkalaset för två år sen, då satt vi ute och åt lunch, så varmt var det! Hoppas på det i år också, påsken ligger två veckor senare än 2009 så med lite tur med vädret så...

Jag funderar på maten redan nu. Nån variant på wasabirullar ska det bli. De där pirogerna på bilden minns jag inte riktigt vad det var i men piroger är ju annars en höjdare på plockmatsbordet. Jag räknar iskallt med att min syster trollar fram en västerbottenostpaj och att Molly tar med sig nån smaskig lax från stan. Kanske blir det bruschetta med kronärtkockscrème och ricotta? Och en sallad förstås. Ja, ja Tomas och pappa, det blir Janssons frestelse också. Och ägg. Och tårta. Och gott bröd. Och godis. (och nu blev jag jättehungrig helt plötsligt). Ja just det ja, sill ska man väl ha. Silltårta kanske.

Nu fortsätter jag att njuta av våren och längta efter påsk.

Inga kommentarer: