måndag 4 april 2011

...och efter regn kommer solsken

I morse när jag vaknade var det mulet och trist, men den som väntar på något gott... runt lunch någon gång sprack det upp och blev hur fint som helst.

Nike och jag tog en sväng ner till affären för att handla lite och hämta ett paket. Hoppades att det var min nya virkbok (helt oemotståndlig även för en inbiten republikan som jag) men det var bara leksaker till Nike. Attans osis.

När vi kom hem var vi ute i trädgården lite, alldeles ljuvligt skönt var det i solen. Det här är nog årets första riktiga vårdag, den jag längtat efter hela långa vintern! Nu kliar det i fingrarna efter att sätta igång med trädgårdsarbete, men det behövs några dagar till för att smälta den sista snön. Förresten har jag dödat årets första mördarsnigel OCH årets första liljebagge. En riktig massaker alltså. Snigeln var så liten så till och med jag vågade trampa ihjäl den, men även en liten snigel får fyrahundra snigelbarn med sig själv och var och en av dem får fyrahundra snigelbarn. Och så vidare.

Idag blev det kycklingssoppa igen. Jag fräste kycklingfilé i bitar i smör och curry. Sen i med lämpliga rotsaker eller grönsaker, jag hade morot, palsternacka, rotselleri och lite lök. Häll på hemkokt grönsaksbuljong och en skvätt vin. Låt puttra nån halvtimme kanske. Smaka av med salt. Jag misstänker att det går bra att använda vatten+buljongtärning också :-).

Inga kommentarer: