lördag 7 maj 2011

4-5 månader för att få serveringstillstånd

För ett tag sen läste jag i SN om Björnlunda Bykrog. Det var en artikel som var allmänt hållen och handlade om deras affärsidé och ambitioner. En av ägarna nämnde också att man inte hade serveringstillstånd och att det tar 4-5 månader att få ett sådant i Gnesta kommun. 4-5 månader? Det är ju helt galet! Göran Benedicks i fp har skrivit om det också, men han nämner 3-4 månader så jag minns kanske fel. Oavsett vilket är det enormt lång tid och jag hörde idag att man sökt tillståndet från den 1/1 i år och fortfarande inte fått det. Har dock inte hört det direkt från ägarna, så jag vet inte om det stämmer.

Hur lång tid kan det ta för kommunen att handlägga det? Har jag förstått saken rätt är det en handläggare som hanterar ärendet men sociala utskottet som fattar beslutet. Jag försökte hitta någon information i socialnämndens protokoll men där fanns ingenting vad jag kunde se (de är lite svårlästa som inscannade pdf:er...) Restaurangerna står ju inte som spön i backen i Björnlunda direkt så det är förstås väldigt viktigt att kommunen ställer upp fullt ut och inte drar ut på ärendet så himla länge.

Korvkiosken som tidigare huserade i samma lokaler som Bykrogen hade dock tillstånd. Och Jack Vegas-maskiner. Känns som om den här satsningen är mycket mer ambitiös och verkligen borde få det där tillståndet. Det handlar ju faktiskt om pengar och möjlighet att som företagare överleva i kommunen och i Björnlunda! Så långa handläggingstider är ju bara pinsamt.

Inga kommentarer: