onsdag 11 maj 2011

På sniskan i Björnlunda

Nåt har hänt med järnvägssignalen nere vid bollplanen. Ser ut som om nån kört på den litegrann. Dumt. Bollplanen heter förresten allaktivitetsplanen kom jag på. Boll har det blivit, förut fanns det bara en hockerink som verkligen sett sina bästa dagar. Nu finns en fin plan med konstgräs och idag kom en skateboardramp också, men den ska sättas på plats först imorgon.

Dagens största björnlundanyhet, för att inte säga årets, är väl ändå att man igår smyginspelade till The Girl with the Dragon Tatoo. I ett hus utanför Björnlunda. Allt väldigt hemligt men huvudrollsinnehavaren Daniel Craig fastnade visst på bild. Coolt. James Bond i Björnlunda liksom. Jag tycker det här smäller högre än inspelningen av Flickan som lekte med Elden inne i Gnesta. Vi i Björnlunda kanske borde kräva skyltar som upplyser om denna stora händelse? Såna skyltar kan man ju beskåda inne i Gnesta. Förresten är ju Björnlunda redan känt från både Rasmus på luffen och Hedebyborna, och inga skyltar har setts till så det blir nog inga den här gången heller.

Annars har jag haft en skön vilodag idag. Behövde det verkligen, Nike är lite eh.... störig just nu. Lyssna på mamma, vad är det? Det är påhitt hela tiden. Men hon är en sötnos ändå, det är bara det att jag kanske inte riktigt har orken att jaga en unge som ska springa ut i gatan eller klättra i berg eller smita iväg nånstans. Så vilan idag var välbehövlig, minst sagt.

Resten av dagen har jag ägnat åt att sy på hängstolen, klippa sönder uppslagsböcker och lyssna på Husmorsskolan på podradio. Jag blev väldans inspirerad av Underbara Claras tips faktiskt, det var därför jag började klippa sönder de gamla uppslagsböckerna. En blev en liten tavla som jag hängde upp ute på altanen. Mest för att testa, den blev inte så bra:

Nån här som minns uppslagsverken förresten? Jag köpte ett jag. Det kostade skjortan. Det var i hur många delar som helst och varje del levererades när den var klar. Det kom en trevlig tjej en kväll och ringde på min dörr i Saltis och frågade om jag ville köpa. Spontant och direkt svarade jag JA. Molly var nyfödd och den stackaren skulle väl inte behöva växa upp i ett hem utan uppslagsverk? Ett sånt behövde man ju naturligtvis till skolarbete och allt möjligt. Typ när man ville veta något. Det var before Google det. Nu har det legat i ett skåp och samlat damm i flera år och jag har inte riktigt kunna förmå mig att göra mig av med de dyra böckerna. Men när jag tog fram dem och tittade i dem kändes de faktiskt... väldigt mossiga. De har ändå 20 år på nacken och är från before Google och Internet och allt möjligt så det är väl inte så konstigt.

Så jag klipper ut de fina bilderna, sen åker de på tippen. Feng shui! (ett ord som säkert inte finns med i uppslagsverket i alla fall)

Inga kommentarer: