fredag 10 juni 2011

Färdigbehandlad

Idag tog jag bussen till Nyköping. Det gick riktigt bra faktiskt. Armen blev lite trött av att inte ha något riktigt stöd, hade jag varit smart hade jag tänkt på att fälla ner ett armstöd men den tanken slog mig inte. Man kan inte vara på topp jämt ;-). Sen kom jag fram till Nyköping, klev av och promenixade upp till lasarettet. Det ser ut så här:

Jag kom fram i ganska god tid så jag passade på att fika lite i cafét. En macka och en flaska coca-cola för 32 kr. Som hittat!

Sen hittade jag snabbt och lätt till onkologmottagningen. Fick träffa min kontaktsköterska Eva som ska ha hand om mig när jag kommer dit för behandling. Hon satte infart och riggade upp mig med droppställning och pump. Hur pumpen ser ut ser ni nedan. Det där var tydligen en helt omodern gammal sak, men i alla fall modernare än när jag fick penicillindroppet när man efter meckande med slangarna så de låg bra fick droppet att rinna lagom snabbt :-).

Först fick jag herceptin och sedan taxotere. Eftersom det var första gången på nästan ett år fick jag i ganska långsam takt så det tog sin lilla tid. Men det var i alla fall klart lyxigare behandlingsrum i Nyköping, det fanns teve och man fick eget rum! Sängar fanns också att ligga och vila i om man behövde, men det finns ju i Eskilstuna också, men jag har bara suttit i gemensamt sitt-rum, ibland med ganska många och det är inte så jättekul vissa dagar när man inte känner sig så social. Inte heller att lyssna på skitdålig musik, bara för att någon av alla fem i rummet har lust med det... ;-). Men jag antar att det har blivit bättre på nya Cancercentrum förstås, inte alls som det var nere i bunkern i källaren. Och att de har tagit bort cd-spelaren... ;-).

Sen drog vi ner på stan. Eller stan och stan var väl att ta i, det var ju student idag så det kändes meningslöst, vi höll oss till köpcentrumen... nedan - stämningsbild på bilkö i Nyköping. Alla som skulle till sina studenter. Sällan bilkö faktiskt i Nypan :-).

Nu när jag fått mina skattepengar passade vi på att göra några inköp. Först hade jag sett att en del till vår matservis skulle utgå och nu reades ut till finfint pris på Iitaala-butiken. När vi ändå var där hittade vi såklart lite andra saker också. Som det brukar bli. En vitlökspress och en stekpincett av bambu och sådär.

Ja sen, efter att ha suttit i den där bilkön en stund, festade vi loss på hamburgare på Max. Och så blev det pool-inköp på Rusta, de hade allt vi behövde utom stege, men det får vi väl komplettera med senare. Passade på att köpa lite skissblock och pyssel som man kan ha hemma i gömmorna tills det blir en tråkig regnig dag, då kan man ta fram till Nike så blir hon lycklig :-). Och Tomas fick ett liggunderlag, ett sånt där självuppblåsbart som jag köpte förra sommaren. Så nu är vi redo att åka på camping som vi sagt att vi ska göra. Ska bara testa att resa vårt lite större tält först och se att alla delar är med och sådär. Tråkigt att upptäcka det när man är framme...

Efter lite matinköp också var vi klara och åkte hem till Björnlunda.

GRATTIS JENNY förresten som nu är klar med utbildningen till polis! Wiiiii! Och lyckospark på jobbet på måndag, när allvaret börjar...

Förresten har jag ju inte heller grattat EBBA som tog studenten i onsdags, synd att jag inte kunde vara med bara.

Inga kommentarer: