måndag 18 juli 2011

Sommarpratare

Jag är helt i fas med sommarpratarna. Lyssnar förvisso fortfarande via webben men Carl Bildt som var sommarvärd igår på dagen klarade jag av innan läggdags i alla fall.

Freddie Wadling var lite osammanhängande och svamlig. Han tappade tråden, jag tappade tråden. Vad pratade han om egentligen? Minns inte riktigt om jag ska vara ärlig. Men jag lyssnade till slut så helt värdelöst var det väl förmodligen inte, får bli tre apor.

Carl-Gustaf Wachtmeister pratade i alla fall fint om ekologiska lantbruk, han driver ett själv, och det ämnet gillar jag förstås! Annars rätt slätstruket. Tre apor.

Gustaf Hammarsten var bra! Det hade jag nästan förväntat mig också, han verkar vara en sån person som är rolig och trevlig att lyssna på i ett sånt här sammanhang. Galna historier från filmen med Borat och mycket annat. Fyra apor.

Dilsa Demirbag-Sten hade en fascinerande historia att berätta. Om hur det är att komma från ett nomadfolk till Sverige. Snacka om två motsatta världar! Spännande och bra. Fyra apor.

Lars-Eric Aaro är chef för LKAB. Han verkar i och för sig vara en trevlig prick och jag misstänker att han är en himla bra chef, bland annat för att han talade sig varm om att kunna verksamheten från grunden, att ha prövat på och inte bara vara teoretiker. Men gruvdrift intresserar väl inte mig sådär jättemycket och programmet handlade förstås mest om gruvor. Tre apor.

Ulf Brunnberg. Nä. Det började med gnäll om de höga bensinpriserna och skatterna. Jag gav upp i ett tidigit läge. Kändes som om karln inte hade det minsta att säga mig så jag lät honom hållas och gick vidare istället.

Ann Petrén var både rolig, smart och intressant att lyssna på. Hon hade en hel del vettiga och tänkvärda saker att säga, om hur viktig kulturen är för samhället och varför t.ex. Fyra apor.

Carl Bildt och jag står inte varandra särskilt nära politiskt tror jag man kan säga :-). Men han är en god berättare och en klok och påläst person. Faktiskt riktigt bra, nästan måsteklass faktiskt. Fem apor!

Inga kommentarer: