söndag 17 juli 2011

Köksarrest eller nåt

Jag vet inte vad jag sysslat med idag men jag har knappt gjort annat än att stå i köket. Hm... fast jag har inte åstadkommit några kulinariska mästerverk direkt. Och så säger de att folk tillbringar allt mindre och mindre tid i sina allt mer renoverade kök. Gäller inte här hemma i alla fall, inte något av det. Vårt kök är från när huset byggdes, lite tillpiffat men inte mer än så. Men lagar mat i det gör vi!

Till lunch gjorde jag jättegod pasta, jag kokade tomatsås på en liten lök, en skvätt vitt vin, tre rätt mogna tomater och lite kryddor och buljong. Koka en stund och mixa sen med stavmixer. Klart! Sen hittade jag en skvätt hemgjord pesto som jag drygade ut med lite färska kryddor och hackade nötter. Och olivolja. Dessutom var det premiär för den egna squashen som jag strimlade och stekte upp. Blev supergott faktiskt!

Till middag blev det hemgjord potatissallad och starka goda korvar vi hade kvar sen raclettekvällen.

Dessutom har jag bakat två omgångar bröd. Och stekt plättar. Återstår bara att fixa en pastasallad. Imorgon ska jag och Nike nämligen på utflykt med en kompis och hennes två barn och vi ska ha matsäck med oss.

Sådär ja, det är vad jag har sysslat med idag. Eller jag rymde ut en sväng på byn och handlade lite på affären. Mat förstås. Noterade att Taxoteren precis som förra gången nog är högst effektiv i min kropp (än så länge i alla fall, det kan ju ändras men jag hoppas innerligt att det dröjer länge). Helt plötsligt orkade jag uppför mördarbacken utan att det knappt ens kändes jobbigt. Kan inte minnas när det hände senast? Nike däremot det slappa lilla barnet gnällde över att det var SÅ jobbigt :-D.

Nej, åter till maglagningen....

Inga kommentarer: