onsdag 4 januari 2012

Två låtar






Två låtar som jag lyssnat mycket på. Varje morgon under en period. Varje morgon på väg till jobbet. För att ens orka gå dit. För att övertyga mig själv om att ingen skulle kunna trycka ner mig och att det var en bra dag idag. Jag fattar verkligen inte hur jag stod ut. Att jag stannade. Men till sist orkar man inte ens ta sig därifrån. Det tar så mycket energi bara att överleva att det är det enda man orkar med. Nu när det har gått några år och jag börjar få perspektiv på det inser jag hur gräsligt det verkligen var. Att jag kanske inte borde skrattat och ryckt på axlarna åt allt som hände, försökt ta det som det var, kämpa på och försöka. Den enda som förlorade på det var jag själv. Det gör mig ledsen att tänka på hur mycket tid och energi jag slösade på det där företaget. På att slåss med väderkvarnar och tro att det skulle gå att förändra till det bättre. Hur det slutade? Jag blev uppsagd. Inte ens efter att jag fått gå kunde de sluta, det spreds skitsnack om mig även efteråt till människor jag jobbat med.

Jag har funderat rätt mycket på det här på sistone. Vet inte riktigt varför, men nån gång är det väl dags att göra upp med den där gamla skiten. Att komma till nån sorts acceptans. Jag är på väg att komma till insikten att det faktiskt inte var mig det var fel på. Även om de gjorde sitt bästa för att få mig att tro det. "Jag kan inte förstå varför man har såna kläder på sig" kommenterade en av mina jobbarkompisar det jag hade på mig en dag. Jag valde att skratta och se det från den komiska sidan, han var väl inte direkt nåt modelejon själv. Men nånstans tog det skruv. Elaka kommentarer gör ju det. Eller chefen som bestämt sig för att jag inte alls skulle vara föräldraledig i åtta månader som jag sagt att jag skulle vara. "Nej du kommer ångra dig." Och så anställde han en vikarie på 12 månader. Spelade ingen roll vad jag sa, han visste ju uppenbarligen bättre än mig. Eller samma chef, när jag fått i uppdrag att ta fram förslag på var vi skulle åka på en kick-off. När jag presenterat det på ett möte, passade det inte chefen och han sprang iväg och började printa ut egna förslag. Snacka om överkörd. Som sagt. Hur stod jag ut? Får väl tacka Christina och Anna för peppen :-)

I am beautiful
No matter what they say
Words can't bring me down
I am beautiful
In every single way
Yes words can't bring me down
Oh no
So don't you bring me down today

Uppdatering: Det gick inte att bädda in Christina Aguileras Beatiful. Här kommer istället en länk.

1 kommentar:

sara t sa...

Men fy vilken arbetsplats. Blir ledsen och arg! Och det låter som en otroligt dålig chef!