onsdag 14 mars 2012

Lookie lookie no slang!

Igår var ASIH här och lade om mitt sår. De passade också på att kolla min syresättning. Hade varit utan syrgas i ca 40 minuter och hade en saturation på 92%! Inte så illa. Runt 98% är det normala men 92% är i alla fall godkänt. Så jag kör utan syrgas nu på dagtid, på nätterna tyckte sköterskan att det var bra att ha den på eftersom jag sover och har svårt att känna efter hur jag mår. Men fy så motigt det var att dra på sig grimman igår när jag skulle gå och lägga mig... Hoppas jag snart kan slippa den även på nätterna. Jag bara njuter nu i alla fall av att slippa eländet på dagarna. Ingen slang att snubbla på och tyst och skönt, maskinen låter ganska mycket. Nog för att syrgasen varit bra men....

Idag var min "ordinarie" sjuksyrra från hemsjukvården här, hon har varit ledig i några dagar och tyckte att mitt sår blivit klart mycket bättre under denna tid. Hon är den som lagt om det mest och flest gånger så är det någon som vet är det hon. Det finns bara en liten plutt fibrin kvar och det gröna som dykt upp i en sårkant är nästan borta. Så även för såret finns det hopp. Nu får vi väl se vad det blir för nya spännande omläggningsmetoder framöver, den som de kört nu har ju varit för att få bort fibrinet och där verkar vi ju vara nu, nästan i alla fall.

Jag känner mig ju också mycket piggare. Inte så konstigt förstås när syresättningen är så pass bra. Även såret känns bra och det luktar ingenting om det längre.

Så på det stora hela är det toppenbra nu, det surfar jag på tills nästa vithaj dyker upp i vågorna. Men den dagen, den sorgen.

Familjeweekenden då.... efter att ha fått så fina erbjudanden om olika slags hjälp känner jag mig grymt peppad att faktiskt fixa detta. Jag tror det ska gå fint att ro det i land.

Nu behöver jag ju familjer som vill åka förstås! Jag tänker lite löst så här, att en 5-6 familjer kan vara lagom totalt. Barn i alla åldrar är välkomna. En i familjen ska ha en kronisk cancersjukdom. Har man ingen partner går det bra att ta med sig en vän/släkting eller så om man vill. Kanske särskilt om man har lite mindre barn som kräver lite mer. Tonåringar kanske klarar sig själva lite bättre.

En helg mot slutet av sommaren, fredag - söndag. Om det är möjligt så ska det inte kosta något för familjerna mer än resan, det borde gå att samla ihop de pengarna och andra bidrag i form av arbete osv på något sätt tycker jag. Blir det pengar över kan ju kanske även resan ersättas. Finns det fortfarande pengar över när det är slut på helgen så sätts de in hos Cancerfonden.

Så. Hör GÄRNA av er till mig om ni är intresserade. Det blir förmodligen i Sörmland eller omgivande län av praktiska skäl om jag behöver åka och kolla nåt eller så. Har en finfin idé om ett ställe som jag hoppas kan gå i lås... vandrarhemsstandard får man räkna med dock. Dvs gemensam toa och dusch och våningssängar, dock i eget rum.

Inga kommentarer: