tisdag 29 maj 2012

Cytokoma


Solsken, värme och cytokoma, då blir det tydligen inte mycket skrivet i den här bloggen :). Har dessutom flyttat in min dator i fd stökiga, numera ganska städade, syrummet och jag märker att jag sätter mig framför den allt mindre ofta...

Den senaste veckan i sammandrag kommer här: I torsdags var jag på behandling i Nyköping. Sista planerade, nu får vi se vad som händer. Ska träffa doktorn i mitten av juni. Tomas skjutsade mig och vi festade loss på sushi respektive yakiniku efter behandlingen. Gott! Efter lunchen passade vi på att gå in på en loppis som ligger precis brevid sushirestaurangen. Det kan vara lite blandad kompott där, men i torsdags hittade vi flera fina saker: ett par ljusstakar, en pärm för singlar som jag tänkte ha nåt i i stökiga syrummet, virknålar och paljetter. Allt för 60 kronor, inte dumt alls.

I fredags åkte vi till Södertälje, jag hade nominerat Tomas till Bröd för mödan och han vann en stor kasse med bröd från Saltå Kvarn. Den åkte vi och hämtade på Coop i Järna.  Fast först var vi förbi återvinningsgården i Gnesta. Lämnade en massa böcker i "fyndhörnan" där man får lämna saker man tror andra kan ha nytta av. Nackdelen med den där fyndhörnan är att man inte kan gå in där utan att hitta en massa saker också... Jag hittade en liten fin stringhylla bland annat.

Sen vidare till Södertälje då, vi shoppade loss i Hovsjö och Ronna och har fyllt skåpen med bulgur och nötter och allt möjligt smaskigt. Sen blev det skor till Nike, sandaler, fotbollsskor och ett par gummistövlar. Och så lite plantor  till växthuset - kryddor och grönsaker. Det var stekhett men jag var kortisonpigg och glad heeeela dagen :-).

På lördagen var det lite kyligare och vi var hemma hos pappa och blev serverade fantastiskt god lunch. Sen kollade vi förstås schlagerfinalen. Nike klarade att hålla sig vaken så hon såg alla låtarna i alla fall, sen somnade hon lagom till omröstningen.

På söndagen såg jag knappt till Nike, hon var hos sin kompis Amanda och badade i hettan. Men när Molly dök upp kom Nike också och jag skämdes bort på mors dag. Fick två buketter med blommor, en penna till iPad:en, ett nagellack, en fin teckning och en påse godis vilket var nästan det enda jag klarade att äta. Vilken diet...

Igår, måndag var jag på sjukhuset igen för röntgen inför läkarbesöket. Molly hade sovit över och följde med. Sen gick vi på stan en stund i Nyköping innan vi tog bussen hem. Pust. Känner mig lite lätt sliten faktiskt. Fast det är nästan skönare att hålla igång när man drabbas av den där cytotröttheten.

Nu sitter jag här och väntar på hemsjukvården och ASIH. De har inte hört av sig så de kanske har glömt bort mig :). Jag ska skrivas ut från hemsjukvården i alla fall. Såret är så finfint att jag kan sköta det själv i den mån det nu behöver skötas, det ska väl tvättas av lite då och då men mest ska det vara i fred och läka. ASIH ska väl komma hit och förse mig med mediciner antar jag, en gång i veckan.

Nu går jag upp till växthuset och plockar lite färska kryddor, det blir man tager vad man haver-pesto här idag. Lite färska kryddor, basilika, vitlök, olja, hackade nötter och pasta...

Inga kommentarer: