torsdag 31 maj 2012

Det där om friskolors vinster

Bilden har kanske ingenting med rubriken att göra, men jag hittade den här boken i bokhyllan här om dagen och funderar lite på hur aktuell den kan vara. Den är från 1932. Tänk så fint att den finns kvar hennes bok, Hanna Gustafson som verkar ha jobbat på BB i Göteborg enligt vad som står skrivet med vacker snirklig skrivstil på försättsbladet.

Nu över till dagens ämne. Huruvida friskolor ska få ta ut vinst eller inte. En het vegobulle under Miljöpartiets kongress som ägde rum förra helgen. Jag är ganska nöjd med att partistyrelsens linje vann omröstningen, alltså att friskolor visst ska få gå med vinst men att man ska verka för att det inte ska vara det huvudsakliga syftet för en friskola.

Jag funderar så här: Hur förbjuder man en viss typ av företag att gå med vinst? Kan man ens göra det rent praktiskt? Vad händer om en friskola "råkar" gå med vinst, alltså få ett överskott man inte riktigt räknat med när man budgeterade? Är det vettigt eller ens säkert att hela skolpengen kommer barnen till godo om man har ett vinstförbud? Hur kan man veta det? Hur kontrollerar man det? Och vad gör man om ett företag går med förlust? Ska det finnas ett vinstförbud måste det väl finnas ett förlustförbud också? Och ytterligare en fråga, om man nu tänkt bli superrik på sin friskola och inte får ta ut någon vinst att leva loppan för, finns det inte sätt att gå runt det, t.ex. genom att ge sig själv en lön som motsvarar den där vinsten man "borde" haft? Hur kommer man åt det?

Varför ska inte friskolor få lägga undan av sitt överskott för att kunna använda det när det blir sämre tider? Och är en vinst alltid av ondo, om man får ett överskott och återinvesterar detta i verksamheten på något sätt kan det väl inte vara fel? Jag kan förstå att man vill begränsa utdelningen av vinst till ägarna, alltså i teorin låter det ju jättebra - pengarna ska gå till eleverna, inte till investmentbolag. Men i praktiken - är det ens möjligt att förbjuda att ett företag går med vinst?

Inga kommentarer: