tisdag 19 juni 2012

Släkten är värst

Säg hej till Yefim Moiseevich Fomin. Han är en släkting till mig och var ryss, jude och soldat, nån sorts befäl i den röda armén. Är inte riktigt klar på exakt vad han sysslade med eftersom krig och militärgrejs intresserar mig extremt lite. Han var "political commissar" i alla fall, det var nån sorts befäl. Hur som helst så var han insyltad i försvaret av ett fort som nazisterna anföll. Och så gick det åt skogen för Yefim. Ja ni hör säkert att jag inte är ett dugg insatt i krigstermer och krigshistoria eller ens historia om jag ska vara ärlig. Många år efter sin död fick han utmärkelsen Орден Ленина, alltså Leninorden. Sovjetunionens hjälte fick han inte, kanske för att han var jude tror min syssling som är den som tar reda på sån här intressant information och förser oss andra med den. 


Hur som helst så finns det en film som handlar om de dagarna då nazisterna tog över fortet i Brest i Belarus. En spelfilm alltså. Den heter Brestskaya krepost eller Fortress of War på engelska. Där spelar gamle Yefim en stor roll. Nu är krigsfilmer inte riktigt min grej, men så vitt jag kan bedöma är den nog inte så slabbig som en sådan kan vara. Men det är inte en film man myser med, det är ju trots allt en krigsfilm och krig är grymma. Samtidigt är det en vacker och välgjord film. Den finns dessutom på YouTube med engelsk text och allt (dialogen är inte allt för komplicerad ska tilläggas).  Här kan man läsa lite mer om bakgrunden och en rescension.


Missa inte Fomins sista ord i filmen. Då är jag nästan säker på att du gillar honom på Facebook också :-)

Inga kommentarer: