Visar inlägg med etikett skolbuss. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett skolbuss. Visa alla inlägg

onsdag 27 januari 2010

Det finns lösningar på allt - och alla sorters lösningar

Nu verkar det ha löst sig med överfulla skolbussar. Man löser det helt enkelt med att säga att högstadieeleverna inte tillåts att ta 14.15-bussen hem om de av någon anledning skulle få sluta tidigare. Istället får de sitta i skolan och vänta på sin ordinarie buss.

Hur nu det ska gå till. För det första är det väl inte ens möjligt att ett sådant förbud på något sätt håller juridiskt. Vem kan tvinga någon att låta bli att ta en buss som går i linjetrafik? Och vem ska kontrollera det? Bussförarna? Och vem ska hålla kvar eleverna i skolan? Lycka till säger jag. Det kommer aldrig att fungera, vi kommer att få se fortsatt överfulla bussar med barn som står i mittgången.

Länstrafiken har å andra sidan svarat på det mail jag skickade till dem i förra veckan - och enligt detta mail kommer man från den 1/2 sätta in ytterligare en buss på sträckan Gnesta-Björnlunda måndag-torsdag. Det går redan två bussar på fredagar, eftersom högstadieeleverna alltid slutar tidigt då, nu ska det alltså bli så under alla dagar i veckan. Jag vet inte vad som bäst överensstämmer med sanningen här.

En annan sak som nämns i mailet från Länstrafiken är att man redan under hösten, alltså innan mellanstadiebarnen började åka sträckan, haft problem med en extra belastad tur. Man visste alltså om detta redan innan de 33 extra eleverna från Stjärnhov och Björnlunda började resa.

Ändå har man valt att fortsätta med en enda buss på turen. Och när det helt uppenbart inte fungerar längre väljer man en lösning som är helt uppåt väggarna, nämligen att förbjuda alla Frejaelever i årskurs 7 till 9 att åka med bussen. Det är knappt så man tror att det är sant...

måndag 25 januari 2010

Mötte skolbussen idag

Alltså eftermiddagsbussen som går från Gnesta vid halv tre-tiden. Den var minst sagt överfull, svårt att avgöra från några meters håll och utifrån men det såg ut som om minst 10-15 barn stod upp i mittgången. Några av dessa kan ha rest sig för att kliva av också, men oftast brukar man sitta tills bussen stannar på dessa bussar. Det kanske elverna struntade i förvisso.

Sen klev 23-24 barn och ungdomar av och bussen såg fortfarande ut att vara i princip full, även om det såg ut att finnas enstaka lediga sittplatser.

Hur länge ska det fungera så här illa? Jag har försökt att via mail få tag på någon på Länstrafiken men inget svar. Dags att skicka en påminnelse kanske.

Borde man bli förvånad? Nej, det var tyvärr väntat. De två bussar som kör hem Frejaeleverna har sedan länge varit fulla. Det är väl något med "barnens bästa" igen som jag inte förstår, om man klämmer ihop många ungar på en buss blir det bättre kamratskap och barnen blir glada och nöjda.

Eller så har man helt enkelt iskallt räknat med det här redan från början. Man har vetat att bussarna kommer bli överfulla med barn som står upp i mittgångarna. Man har vetat att man på så sätt utsätter barnen för en risk i trafiken. Man har kalkylerat med att ingenting ska hända. Inga älgar som springer ut på vägen. Inga galna omkörningar eller rattfyllon. Inga bussar som kör i diket. För sånt händer ju aldrig. Eller?