Vad är det jag inte förstår? Mellan Mölnbo och första rondellen i Gnesta är det ca 4,5 km. Mellan Mölnbo och andra rondellen i Gnesta är det ca 8 km. Jag vet inte exakt hur den här snabba vägen ska sträcka sig, men jag förstår att det handlar om just sträckan Mölnbo - Gnesta, jag räknar med den långa sträckan till andra rondellen.
Kör du 8 km i 70 km/h tar det 6 minuter och 51 sekunder
Kör du 8 km i 80 km/h tar det 6 minuter
Kör du 8 km i 90 km/h tar det 5 minuter och 19 sekunder
Detta om du får köra på i den hastigheten och inte hindras av irriterande söndagsbilister osv. I så fall tjänar du en 1 minut och 42 sekunder enkel väg om du kör 90 istället för 70. 3 minuter och 24 sekunder/dag. Om du åker till jobbet varje dag hela året handlar det om ca 750 minuter, dvs drygt tolv och en halv timme av ditt liv det året.
Ingen särskilt stor tidsvinst.
Den som tar tåget istället tar sig mellan Gnesta och Mölnbo på endast 5 minuter. Ska man sedan vidare till Stockholm är tidsvinsten ännu större. Ingen bil tar sig mellan Gnesta och Stockholm på samma tid som regionaltåget - dvs. 38 minuter?
Vore det inte vettigare att satsa mer på kollektiva färdmedel istället för vägar om man nu är så mån om att det ska gå snabbt för människor att ta sig mellan arbete och hem?
2 kommentarer:
Underbar artikel i dag i SN - alliansen framstår som totalt verklighetsfrånvända - när Sörblad tror att det är viktigare med 90 väg än skolor - då är man långt från vanliga folks vardag.
Om jag inte minns alldeles fel så var det för ett antal år sedan tal om utökad pendeltågstrafik till åtminstone Björnlunda och ev. Stjärnhov. Någon som vet något mer om vad som hände med det förslaget?
Skicka en kommentar