fredag 25 december 2009

Bland årets hjältar - skolföräldrarna i Gnesta

Grattis Gnestas skolföräldrar, utsedda bland årets hjältar i Sörmlands Nyheter. "Gnestas föräldrar visade upp stort engagemang får både bygden och barnen." Ja, det gjorde ni! Det räckte inte hela vägen men som man också kan läsa: "För även om glasskålen av hopp splittrades i oktober minns i skärvorna. Vi minns resultatet 15-15. Och vi minns känslan när en hel bygd gick samman och kämpade för en enda sak."

Jag kommer minnas så länge jag lever. Föräldrarnas frustration, oron för hur det skulle bli för barnen, för bygden. Ilskan även hos björnlundabor som inte har barn i skolan, oron för att byarna sakta ska dö, servicen försvinna ännu mer och känslan av att det endast är centralorten som räknas.

Hopp och förtvivlan, en känsla av att kunna påverka och den slutgiltiga känslan av att bli totalt överkörd och inte lyssnad till. Dubbla budskap, dels om att det finns för lite pengar, vilket sedan ändrades till att det var en omorganisation som skulle förbättra kvalitén i skolan.

Efter helgerna är det dags. Ungar ska bussas på redan fulla bussar, ibland kommer det inte finnas sittplatser till alla. Eftersom jag är en av få vuxna i Gnesta som själv på daglig basis använder mig av bussen som transportmedel vet jag vad det innebär. Som att i ishalka sitta på en buss som står på för fullt, kör om de bilister som har vett att anpassa hastigheten efter väglaget, allt medan busschauffören, totalt obrydd pratar på i sin mobiltelefon och avslappnat/dödsföraktande (välj själv!) rattar bussen på femtiosjuan. Eller när bussen helt enkelt inte dyker upp, hände flera gånger under det snöfall som nyligen drabbade Gnesta bland annat.

Jag är bekymrad. Egentligen tror jag att de flesta barn kommer att finna sig till rätta i skolan inne i Gnesta. Det kommer att bli lite ovant i början, men det kommer att gå. För några barn kommer det kanske inte fungera, några barn skulle behövt ytterligare ett par års lugn i den lilla skolan. Vad det kommer att leda till kan vi bara spekulera i, men för min del är en ett enda barn som tappar fotfästet för att vi inte kunde ge den trygghet han eller hon behövde, ett barn för mycket.

Dessutom bekymrar jag mig för vad som händer med ytterorterna. De blir helt enkelt mindre attraktiva utan en mellanstadieskola. Vi kommer att se färre inflyttningar och fler utflyttningar.

Men ni föräldrar är ändå hjältar, jag håller med SN och Janna Holmqvist helt och hållet! Räta på ryggen och var stolta över att ni gjorde allt vad som stod i er makt. Ta vara på ert engagemang för barnen och landsbygden, ta gärna med det in i ett politiskt parti, på så sätt förvaltar ni det allra bäst. Självklart hoppas jag att fler föräldrar och andra landsbygdsbor kommer med sitt engagemang till Miljöpartiet, men huvudsaken är ändå att ni tar er chans att påverka Gnesta kommun. Det finns en stor möjlighet att påverka genom politiken, missa inte den chansen!

God fortsättning på er alla, hjältar och andra!

Inga kommentarer: