onsdag 21 april 2010

Obegriplig text om obefintliga resor

Fattig som man när man blir sjuk försöker jag bli klok på om jag kan få nån sorts ersättning för sjukresor. Har dock för mig att det inte existerar i mitt landsting längre, men jag hittar ändå en text. Alltså, vad står det? Jag begriper ingenting. Vem är egentligen berättigad till att få åka i en liten taxi som inte har bilbarnstolar för barn under sex månader?

Det här textstycket är extra obegripligt:

Du får betalt på ett konto på Swedbank

och kontot har ditt personnummer.

Om du inte har tagit ut pengarna i tid

får du betala en avgift på 50 kronor.

Du får betala 50 kronor extra

för räkningar på den avgift som du ska betala

om du inte har betalt den på en gång när du reste.

Du får inte betalt om resan kostar mindre än 100 kronor.

Du har själv ansvar för att allt stämmer.

Du kan få betala tillbaka pengar

om något har varit fel.

Du måste skicka in kvitton eller räkningar

inom ett år för att få tillbaka pengarna.

Du får inte skicka in kopior.

Kom ihåg att det är alltid den adress du är folkbokförd på

som räknas.


Hm...


Vem ÄR då berättigad till sjukresor i Sörmland? Jo:


Du måste ha ett sjukreseintyg från läkare eller liknande

för att kunna resa med sjukresa.

Du får sjukreseintyg

för att du har en sjukdom

som gör att du inte kan resa på vanligt sätt.

Om du har sjukreseintyg

reser du med sjukresetaxi, sjukreselinje

eller specialfordon, som är en bil

som har hiss, ramp och låga trappsteg in.

Den har fasta sittplatser,

plats för rullstol

och patienter kan resa,

som bara kan ligga.

Du betalar en del av sjukresan själv.

Den delen kallas egenavgift

och är 100 kronor.

Det betalar du direkt till föraren.

Om du har sjukreseintyg kan du också få betalt

för resa med egen bil och vanliga tåg och bussar.

Inte för att jag blev särskilt mycket klokare av den infon... det är väl tur att det finns annan info att hämta. Som sagt, det kostar pengar att vara sjuk. Man ska helst vara en rich bitch för att ha råd att ha bröstcancer. Vi har 12 mil till sjukhuset tur och retur. 24 mil blir det den här veckan eftersom jag ska dit två gånger.


Ska jag strålas så smånigom vet jag inte riktigt hur vi ska få ihop det, inte bara ekonomiskt då utan praktiskt med att åka dit varje dag.


Jag tycker det mesta när det gäller vården är helt fantastiskt. Det kostar nästan ingenting att få god vård och att hämta ut livsnödvändiga mediciner. Men det är långt till vården för många i det här länet och det innebär långa resor.


Det finns inte särskilt stora möjligheter att ta sig t.ex. mellan Björnlunda och Mälarsjukhuset. Jovisst går det. Med mycket vilja. Om jag åkt idag hade jag kunnat ta en buss som gick 08.20 och var framme 10.25. Sedan hade jag fått vänta tre timmar tills det var dags för min behandling. Efter behandlingen skulle väntetiden bli endast en timme och så skulle jag vara hemma 19.44 igen. Allt till det facila priset av 170 kronor ungefär. Om jag köpt ett rabattkort.


Bil är det som gäller alltså. Nu har jag ju inte körkort, men jag tror inte jag skulle varit nån lämplig bilförare i alla fall, trött och sjuk som jag är. Skjuts behövs alltså. I mitt fall Tomas som måste ta ledigt från jobbet.


Ja ni fattar att pengarna rinner iväg här. Inte är det ett dugg bra för miljön heller. Guuuu va gnällig jag är idag. Men det ÄR jäkligt frustrerande att inte kunna påverka såna här trista kostnader. Dessutom kan väl nån ta och fixa till texten på landstingets hemsida så man förstår något?

10 kommentarer:

karo sa...

Hahahaa, den första texten är ju fullständigt obegriplig! Nej men allvarligt, går det inte att få tag på den som författat den? :-D
Den andra texten var ju något mer begriplig även om jag tycker att "patienter kan resa, som bara kan ligga" är en formulering som man egentligen inte ska behöva se i såna här texter. *S*

Visste inte att det var så olika mellan Landstingen, här tror jag reglerna är betydligt frikostigare, även om jag vet att det har skärpts upp de senaste åren.

Katrin sa...

Men står det så där på landstingets hemsida??!!! Ser ju ut som om värsta amatörhemsidesnickaren varit framme ju! Vilken oproffsig text!

Mikael Clemens sa...

Du skriver så jäkla bra på Din blogg. Intressanta ämnen, kul uttryck, trevligt helt enkelt att läsa och ibland gripande.

Fortsätt med det för vår skull.

Mikael

Isabella sa...

Du - det är klart att du får ersättning och det finns också ett högkostnadsskydd för sjukresor. Ring och prata med någon. Den där texten skulle behöva ses över av någon som är kunnig i praktisk svenska.

Linda sa...

Det var inte lätt att förstå vad de menar av den texten. Själv så kom jag upp i frikort vad gällde resor. Har kunnat åka bil ibland och sjukresor ibland, lite beroende på hur jag mått. Men nu har frikortet precis gått ut så det är 50:-/enkel resa jag får betala (dvs 100:- t&r) tills jag är uppe i 1200:- och är berättigad ett nytt frikort.

Det är så sant att man borde vara lite rikare för att ha råd att vara sjuk. Det kostar en hel del med resor, besök på sjukhuset, mediciner och allt sånt!

cruella sa...

Det "roliga" är att textens upplägg antyder att den ska vara lättläst, det vill säga extra begriplig för den som inget begrip' av den ena eller andra anledningen...

Anna sa...

Vilken text. Jag vet inte vad jag ska säga. Som "textarbetare" ryser jag i mitt innersta. Det är som att någon skrivit ett räcka ord på måfå bara. Eller tagit en utländsk text och översatt den till svenska med googles översättningsverktyg. Och det här ska föreställa en text på lätt svenska, under all kritik. Äsch, du får ringa nån på landstinget och be dem förklara, nån borde det ju finnas som vet besked. Lycka till!! Och kram!!

Anonym sa...

I VG-regionen är egenavgiften vid sjukresa 60kr om du reser med allmänna kommunikationer eller egen bil (ersätts med 16kr/mil) åker du taxi krävs intyg och resan kostar 150kr. Högkostnadskort, frikort när du betalat 1500kr

Kajsa Bergman Fällén sa...

Jag är nästan helt säker på att det inte förekommer ersättningar för resor längre i det här landstinget, eftersom ekonomin var så enormt körd i botten för inte allt för länge sen var det en sak man drog ner på.

Måste jag strålas får det väl bli patienthotellet för min del antar jag. 80 kronor dygnet kostar det om jag får det beviljat, men jag förstår inte hur det ska fungera annars rent praktiskt, det GÅR inte.

Béatrice Karjalainen sa...

Men det kan ju för sjuttsingen inte vara olika i olika landsting. Vad har hänt med likvärdig vård oavsett bostadsort och sånt där. Men som jag tolkar texten i deras PDF om sjukresor kan du i alla fall åka taxi för 100 kr och högkostnadsskydd vid 1800 kr. Se http://www.landstinget.sormland.se/Sidans_katalog/1148/sjukresor_patientbroschyr_mars_april2009.pdf