fredag 26 november 2010

Grattis lillasyster!

Idag fyller min lillasyster Petronella fyrtio år! Stort grattis på födelsedagen hälsar vi från Björnlunda såklart. Ikväll blir det lite partaj, men först tänkte jag börja firandet med några gamla, och inte allt för pinsamma alls faktiskt, bilder (även om sådana också finns, men de ligger gömda längst ner på hårddisken ;-)).

Det skiljer två och och en månad på mig och syrran, jag föddes på Danderyds sjukhus i oktober 1968 och strax därpå drog den lilla familjen iväg i nån sorts grön våg. Kosan styrdes mot Malung, denna västerdalska metropol.

Där föddes då så småningom en liten liten syster. Inte föddes hon var som helst heller utan på Malungs sjukstuga. Så här såg det ut i vårt kök i Malung, mamma flaskmatar bebisen, hon är ju inte så jätteliten på bilden i och för sig, maj -71 säger Instamatic-kameran.


Här är hon lite yngre kanske syrran, men söt som socker i sin lilla badrock. Och morsan ser rätt sjuttiotalspiffig ut måste jag säga.

Den här bilden måste också vara från Malung men jag vet inte riktigt från vilket rum, kanske barnkammaren? Jag minns inte alls kartan bakom syrran och mamma, kanske var vi någon helt annan stans? Eller så minns jag bara inte helt enkelt.

Tycker att syrran är rätt lik sin yngsta dotter på bilden, de är inte så lika nu, men som barn finns dragen där.

Och de där bebisfötterna är ju bara hur söta som helst... fast det tyckte jag nog inte då, jag var väl inte allt för överförtjust i att få en liten skrikig lillasyster men jag lovar att jag har kommit över det nu ;-).


Dags att fira lucia! Det här måste ju varit 1971, syrran alltså just fyllda året, jag just fyllda tre. Jag tror damen på bilden var vår granne, vi bodde i ett parhus, vi i ena änden, hon och hennes man i andra änden. Minns inte riktigt hur hon såg ut men jag tror att det är hon.

Verkar ju vara ett lite lätt ostyrigt luciatåg att hålla reda på, minst sagt. Och en ostyrig luciakrona. Men vi är ganska söta är vi inte?

Ser Nike i mig själv på den där bilden förresten, samma sak där, vi är inte så lika nu kanske men jag ser likheten hos mig själv som liten.

Och syrran har ju fortfarande lika söta fötter fast hon blivit flera månader äldre :-).

När jag var tre och syrran ett övergav hela familjen Malung för betydligt sydligare breddgrader - Kalmar. Inga fler vintrar med -40 grader! Dock minns jag andra konstiga väder, nån storm som blåste taken av husen och så där. Och även någon enstaka snöstorm faktiskt, men så jättekallt som i Dalarna var det förstås inte.

Här är vi på promenad som synes. Hur gamla kan vi vara? Tre och fem kanske? Det roligaste med den här bilden är att mamma är så himla lik syrran!

Undrar vart vi är på väg? Kanske till dagis? Kanske för att hälsa på någon kompis? Eller kanske bara på en söndagspromenad? Det är väl mest troligt eftersom pappa måste varit med och tagit bilden antar jag och han jobbade ju på dagarna.


Den här bilden måste vara tagen i lägenheten där vi bodde under de första åren i Kalmar. En trea med heltäckningsmattor och de klassiska trista tapeterna. Ja ni fattar. Men det fanns massor av barn i husen, en stor lekplats mellan husen och skog, pulkabackar och skridskobana till vintern.

Vi delade sovrum syrran och jag, och vi var nog söta som socker när vi sov i våra matchande pyjamasar. Vi måste fått dem i julklapp. På den tiden blev barnen glada för att få pyjamasar i julklapp, så glada att de bad om att få bli förevigade med intsamaticen (detta under till kamera!).

Fast jag vet nog vad det var syrran helst av allt ville föreviga. Ser ni vad hon håller i handen? Jo, det är en..... pruttblåsa! En fantastisk sak. Vi tyckte att den var helt galet rolig. Tills nån unge satt sönder den, då sörjde vi den djupt och innerligt.

Och så gick åren. Vi blev större, nästan vuxna faktiskt. 1980 tog familjen sitt pick och pack i en flyttbil igen och återvände till Stockholm. Eller, mamma, pappa och jag återvände men syrran var ju kulla och alldeles nyinflyttad. För min del var det väl på håret i och för sig eftersom jag bara var några månader gammal då jag flyttade iväg.

Vi slog ner våra bopålar i Nacka, i ett vitt litet Per Albin-hus på en lugn och trevlig gata.

Men på bilden är vi förstås inte alls i Nacka, vi har åkt på semester till Korfu i Grekland. Inte bara jag och syrran, utan vi är i sällskap av en betydande del av kvinnorna på mödernet i vår släkt. Det var en eh... intressant resa. Jag kanske berättar mer någon gång :-). Jag tror att jag var 17 och syrran 15. Jag till vänster och syrran till höger alltså.


Fler semesterbilder. Vid något tillfälle i livet verkar det som om man slutar ta vardagsbilder och det blir semesterbilder mest. Eller festbilder. Det här är ju förstås både lite fest och semester ser det ut som.

Bilden måste vara tagen på nyårsafton. Vi var i Marocko med pappa, hans fru och hennes dotter. Vi var tonåringar och ställde oss väl ganska kallsinniga till det hela, även om vi ser ganska glada ut på bilden.

Men alltså vilka käringar vi ser ut som! Jag i sammetsklänning och pärlor, syrran i brokadkavaj och pärlor. Herrgud vad VAR det för fel på oss kids på den tiden? Men jag skymtar i alla fall min illröda plastväska med Musse Pigg-motiv på . Den var väl lite mer lämplig för en ung dam i min ålder. Hur gamla kan vi ha varit? 18 och 16 kanske? Eller något år äldre? Jag minns faktiskt inte riktigt.

Och så en sista bild. Notera att alla bilder är mellan tjugo och fyrtio år gamla, men när det nu är så att min kära syster inte ser en dag äldre ut än 20 så spelar det såklart ingen roll.

Här ser ni min syster och min äldsta dotter. Ser ut som om vi sitter och fikar på NKs fik där det låg på den tiden, nere i källaren. Det fanns ett jättebra sköt- och amningsrum där på den tiden så där hängde vi en del om vi var ute på stan.

OK det här kanske inte var den mest smickrande bilden på dig Pella men jag tycker ni var så söta tillsammans ändå så jag kunde inte låta bli.


GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!

Inga kommentarer: