måndag 22 november 2010

Slit och släng


6-7 år. På så lång, eller snarare kort, tid blir ditt kök gammalt numera. Läser i SN om renoveringshysterin. Ett kök blir gammalt på 6-7 år. Ironiskt nog är det hetaste heta just nu att bygga ett nytt kök som ser gammalt ut. Retrochict i usla material. Sen har vi tröttnat efter 6-7 år och vill ha nytt. Igen. Ännu mer ironiskt är att vi tillbringar allt mindre tid i det där köket.

Jag har älskat mina femtiotalskök, jag saknar dem innerligt! Mitt första i Nacka med blåa luckor, tröga lågor och stora skåp och inte minst ett kallskafferi. Nästa i Västertorp som kanske inte var lika fint och ganska slitet men kallskafferiet fanns där och fungerade som ett extra kylskåp vintern igenom. Numera har vi ett sjuttiotalskök som piffats upp hjälpligt. Det har sina brister och ibland kan jag nog önska mig ett nytt kök jag också, men i så fall vill jag ha ett som håller minst lika länge som sjuttiotalsköket har gjort. Det verkar inte bara galet att byta ut sitt kök för att man tröttnat efter 6-7 år, det verkar extremt jobbigt också med alla såna där renoveringar. Men OK, vissa saker finns det som skulle kunna förbättras, lite vettig arbetsyta t.ex. vore inte helt fel... vårt kök har ursprungligen varit ett barkök, men själva bardelen har tagits bort. Hade den bara funnits kvar tror jag det fungerat bättre.

Om du tycker att det här är en viktig fråga, ja inte bara köksrenoveringar då alltså, utan själva tankegångarna kring slit- och släng, idén om att jordens resurser är oändliga och att vi bara kan konsumera och konsumera utan eftertanke, kolla in Steg 3. Det är viktigt. Det är faktiskt väldigt viktigt, det handlar i princip om vår överlevnad.

Idag ska jag bli flint igen förresten. Just nu ser jag ut som en halvplockad höna. Inte snyggt så nu åker rakapparaten fram.

Inga kommentarer: