söndag 13 februari 2011

Lördagsäventyr

Igår blev en lång men trevlig och rolig dag för mig, Nike och pappa/morfar.

Tomas jobbade så min pappa fick rycka in och skjutsa till simskolan, så vi drog iväg på förmiddagen. Nike var ganska laddad. Jag var andfådd som en gammal flåsgubbe, den här kylan tar knäcken på mina lungor! Jag mådde så otroligt mycket bättre i förra veckan, men så fort det blev kallt blev det tungt igen. Nåja, hostan är i alla fall inte tillbaka, man får vara glad för det lilla.

Hur som helst gick det väl OK i simhallen. Nike var lite krånglig i början och skulle inte vara med, men det gav sig ganska snabbt på det stora hela och hon såg ut att ha kul i bassängen.

Sen drog vi iväg till Järna där min pappa bor. Åt grekisk lunch från den lokala grek-krogen och fixade till lite Facebook-grejer åt min far. Sen var det bara att sätta igång med hästen som ni ser på bilden ovan. Den hade jag börjat på för att den skulle bli en födelsedagspresent till kusin Tea som fyllde tio. Det var bara det att den var mycket större än jag trott att den skulle vara, och allt tog massor med mer tid än vad jag trott att det skulle göra. Först satt jag till sent kvällen innan, tills jag bara virkade fel och det kändes meningslöst att ens försöka fortsätta. Så jag släpade med mig allt till Järna och gjorde klart där, det var ett halvt ben kvar att virka och sen skulle den monteras ihop och man, svans och ögon skulle fixas till. Men som tur var hann jag, även om det var lite väl lite tid till godo.

Framåt kvällningen packade vi ihop oss och lämnade Järna för Hammarby Sjöstad. Där var det massor av barn, vuxna och god mat. Födelsedagsbarnet verkade mycket nöjd med den virkade hästen, det var ju tur. Annars blev det en lätt dramatisk fest så födelsedagsbarnets ena råtta bestämde sig för att dö av ålderdom en bit in i festen. Plötsligt låg den stendöd i sin bur. Sen ville råttans ömma syster och burkompis ta sig en liten tugga på den avlidna också och mer dramatik uppstod. Det är vad man kallar party animals antar jag, vet hur man håller igång en fest med samtalsämnen.

Inte allt för sent rullade vi hemåt igen. Höll knappt på att komma ut ur stan för det var så halt, moddigt och dåligt snöröjt. På vägen hem var det halt men det gick bra i alla fall. Mellan Södertälje och Järnaavfarten (och säkert längre än så) är det nån sorts konstig isskorpa förutom där det är spårat. Rätt tjock is. Borde det inte gå att få bort den? På en så stor väg som E4?

Inga kommentarer: