måndag 7 mars 2011

Andfåddheten som fick sin förklaring och lite annat smått och gott

En slitig dag idag. Pappa kom hit och åt först en liten lunch och sen drog vi iväg till Mälarsjukhuset för ett par undersökningar. De görs med 6 veckors mellanrum när man är med i studien som jag är med i.

Först var det hjärtultraljud på en mottagning som heter "Klinisk fysik". Det är rätt obekvämt och tar över en halvtimme. Förutom ultraljudet görs även ett EKG.

Sedan var det dags för datortomografi med kontrast. En och en halv liter vatten på en timme och så en nål i armen för kontrasten är förberedelserna. Sen går själva röntgen ganska fort. Jag börjar till och med vänja mig vid kissa-på-sig-känslan, haha. Man kan nog vänja sig vid nästan allt misstänker jag :-).

Det var dagens övningar. Trodde jag. På vägen hem ringde telefonen med dolt nummer. Hm... det var jour-onkologen som hade lite brådskande besked. På röntgen hade man direkt upptäckt något som inte var som det skulle, en propp i lungan. Aha, därifrån kom alltså andfåddheten, så fick ju det sin förklaring som väl får sägas vara en ganska bra förklaring när man tänker efter. Vad doktorn kunde se fanns det ingen tumörtillväxt så på det stora hela var det ganska bra nyheter tycker jag.

Efter det telefonsamtalet var det bara att ta en tur till Apoteket i Gnesta och hämta ut Fragmin. Det fanns bara 5 sprutor inne, ja visst blev det bättre med privata apotek, allt blev väldigt mycket bättre ;-), men dem fick jag hämta ut och det kostade bara 575 kr. Räcker i fem dagar.

Nu ska jag bara lära mig att ta sprutor på mig själv för det är vad jag har att se fram emot under minst ett halvår. Det blir kul det här. Inte. Men egentligen känner jag mig rätt nöjd idag ändå. en propp liksom. Värre saker har hänt.

Inga kommentarer: