tisdag 15 mars 2011

Orättvist i vården

Det är inget nytt men det förtjänar att uppmärksammas. Beroende på var du bor är chansen större, eller mindre, att du får Herceptin, skriver DN idag.

Socialstyrelsen publicerar också just idag en rapport om skillnaderna inom cancervården. Där har man kommit fram till att skillnaderna mellan olika socioekonomiska grupper är tydliga.

Det känns inte OK på en fläck.

Från det ena till det andra. Jag och försäkringar är ingen lyckosam kombination. Idag fick jag brev från JUSEK där jag har en medlemsförsäkring att man nu börjar betala ut ett basbelopp för vissa diagnoser, t.ex. vid en cancerdiagnos. Gäller för dem som fått diagnoser från 1/1 i 2011.. 42 800 kr hade ju inte varit helt tråkigt om det ramlat in på kontot.

Lyckligtvis var det lite goda nyheter också, kraven för att få ut en klumpsumma på en försäkring som heter Trygghetskapital hade sänkts, så nu tänker jag leva på pin kiv i minst två år till så jag nån gång i mitt liv kan lägga vantarna på en utbetalning på en försäkring jag i en jäkla massa år betalat mig blå på. Ja två år räcker väl inte, jag måste väl också hinna sätta sprätt på alla dessa pengar, så räkna med att jag hänger kvar här på pin kiv ett bra tag till :-D.

Inga kommentarer: