söndag 25 september 2011

God middag idag

Idag kom Molly åkande från storstan, vi skulle fira hennes födelsedag lite i efterskott. Det blev en riktigt god middag. Först åt vi bruschetta, jag har varit lite insnöad på det på sistone som ni kanske kommer ihåg. Det blev en variant med vitlök, tomathack med basilika, salt, peppar och lite olivolja samt en bit mozzarella. Och så en med kantarellstuvning.

Sen testade jag ett recept som kom med grönsakslådan i torsdag. Fast jag missuppfattade lite tror jag. Det stod 1 pak choi och då hackade jag upp all pak choi jag fick i lådan men det blev ju jättemycket. Man skulle nog bara ta ett blad insåg jag, eller stjälk eller vad det kan heta. Jag vet inte. Jag höftade i alla fall så det blev lagom :-). Sen hade jag i broccoli och lök också. Jag typ wokade, fast jag har ingen wokpanna, bara en stor sauteringspanna. Gjorde detta med sesamolja och soja. Sen hällde jag på en dressing bestående av sesamolja, pressad citron, en chili, lite koriander, vatten och ingefära, detta hade mixats slätt. Så fick det koka med lite. Sist i med en burk kidneybönor och allra sist (utan att koka mera) vanliga räkor. Mmmm, det blev verkligen jättegott med ris till. Borde funka utan räkorna också om man vill göra en vegovariant.

Till efterrätt blev det jordgubbsglass med kiwi, nektarin, banan och hackad Toblerone.

Länge sen jag gjorde så god mat, men det var hon värd den lilla 22-åringen :-)

Inga kommentarer: