söndag 25 september 2011

Vad lär vi våra barn?

Läser Underbara Claras blogg och framför allt kommentarerna. Alltså, vad är det för fel på folk? Jag tror att den kommentarstråden kan vara det mest komiska jag nånsin läst. Eller i alla fall läst på länge. Eller så är det djupt tragiskt att människor faktiskt på allvar upprörs av att en liten pojkbebis har en rosa klänning på sig när han går på kalas. Skaffa er ett liv och reta upp er på viktiga saker.

För den, i ämnet barnklädedräktens historia, kan det ju vara intressant att läsa det här till exempel. Eller det här. Detta med könskvotering av kläder är ju nåt helt nytt. Det existerade inte före femtiotalet. Det handlar helt enkelt om att sälja mer kläder, för så blir det ju när lillasyster inte kan ärva storebrors kläder och tvärtom. Smart tänkt på nåt sätt men ändå illavarslande för den mänskliga intelligensen måste jag väl ändå säga. Vi människor borde väl vara smartare än att gå på ett sånt billigt trick egenligen?

Jag gillar verkligen att Underbara Clara dressat upp söte sonen i klänningen. Med tanke på hur jag brukar reta upp mig på hennes ibland hysteriska husmoderlighet gör det mig glad. Han är ju dessutom söt som socker i klänningen! Långt mycket finare än de flesta små killar är idag. I tråkiga mörka plagg med tryck med fåniga texter, döskallar och Spiderman på.

Glöm inte att det är vi vuxna som skapar attityder som vi för över på våra barn!

Inga kommentarer: