tisdag 8 november 2011

Dagens övning och prövning - sjukresa!

Nu drar det ihop sig till strålstart. Det är hudmetastaserna som ska strålas, de kommer inte att försvinna men bli bättre i alla fall. Idag var jag på Mälarsjukhuset för att prova ut den där kudden och märka ut på kroppen var jag ska strålas. Jag har blivit beviljad sjukresor, doktorn trodde jag ska strålas 10-15 gånger så det kommer bli mycket resande och det är svårt att ta sig till Eskilstuna härifrån utan bil. 
Förutom att brudarna jag beställde bilen av igår var tvärtrista och sura började dagens reseäventyr bra. Taxin skulle komma tio i tio, men strax före det ringer chaffisen och berättar att han är lite sen, vilket han också var när han dök upp. Fem minuter. Ingen större fara, och superservice att ringa bara om en liten försening. Chauffören visade sig dessutom vara en trevlig prick och vi pratade om ditten och datten hela vägen till sjukhuset. 

Sen var det dags för utprovningen. Det var obekvämt och bökigt, jag blev ritad på, tatuerad (små prickar bara) och lite bänd hit och dit för att fixa till den där kudden, men det gick hyfsat snabbt. Halvtimmen senare blev jag utsläppt, faktiskt väldigt imponerad av och glad över att sjuksyrran och doktorn har full koll på när jag ska resa iväg och ser till att vidarebefordra det till personalen på strålningen så de har bokat in mig för första strålningen dagen efter jag kommer hem igen. Det är sånt som betyder massor! Enda smolket i bägaren var att syrrorna på strålningen trodde jag skulle bli strålad fler gånger än 10-15.

Jaha, sen skulle jag hem igen. Jag skulle få vänta i två timmar, men jag käkade lunch, stickade lite, köpte en tandborste på apoteket och lite annat så hade tiden faktiskt snart gått. Den här gången fick jag åka tillsammans med en tant som skulle åka färdtjänst från ett köpcentrum hem till ett skabbigt hus i busken, där det var ungefär en miljon katter som drällde omkring. Kan bli intressant det här, dela taxi med katt-tanter och... vem vet vilka andra filurer? Men det är bra att ha något att se fram emot efter resan också ;-).

Inga kommentarer: