onsdag 28 december 2011

Läkarbesök idag

Idag har jag som vanligt varit på Mälarsjukhuset och bestrålat mig i Den Stora Apparaten. Det gick bra. Sen träffade jag doktorn, inte min vanliga doktor utan strål-doktorn. Hon berättade lite för mig om hur de strålade, doser och sådär och hur jag kunde räkna med att sår och biverkningar utvecklades och avvecklades. Hon tyckte det såg bra ut. Eller så som det ska se ut i den här fasen i alla fall, vilket är kleggigt och geggigt och sårigt men det ska man tydligen räkna med. Jag har klart mindre smärta än tidigare så jag känner ju att det är på väg åt håll om inte annat.

Tomas och Nike åkte med idag, så jag slapp taxin. Efter sjukhusbesöket käkade vi lunch på Max och sen tog vi en liten vända i Tuna Park, på Rusta och på Willys. Nike fick en tröja och ett par tights. Jag fick en sjal och julklappspapper. Det var årets reafynd det. 200 kr tror jag det gick på. Nike passade på att köpa lite leksaker för sina julklappspengar också så gissa om hon är nöjd nu. Bland annat en Barbie. Amanda om du eller kanske din mamma läser det här så finns det finfina Barbies på Rusta för 69 kronor. Eftersom nu den taskiga jultomten inte köpte någon Barbie till dig.

När vi kom hem låg det två paket i brevlådan, först fiskade jag upp ett paket med garn som jag på alldeles egen hand beställt. Ingen direkt överraskning men fantastiskt fina garner så glad blev jag ändå. Men det andra paketet, det var mystiskt. Skakade och vred och vände och funderade innan jag inte kunde bärga mig längre och slet upp det. Det var ett helt set med stickor som Anastasia skickat. Wow! Man kunde byta ut spetsarna och variera i det oändliga, och jag som hade så ont om just såna rundstickor. Här blir det nog många mössor stickade framöver :-). Tack!

Och förresten, jag har ju glömt att berätta om ett annat paket som kom precis innan jul. Då var det fullt upp så jag glömde skriva om det och sen föll det faktiskt pinsamt nog i glömska. Också ett mystiskt paket, julklappsinslaget så jag sparade mig till julafton innan jag öppnade det och.... det var ju en fantastisk bok som jag och Nike snart ska läsa - Prinsessan Kajsa! Minns ni de böckerna, ni som är ungefär lika gamla som jag? Själv hade jag bara en enda, men den läste jag flera gånger, den hette Stålflickan Kajsa och jag minns inte exakt vad den handlade om förutom att Stålflickan Kajsa naturligtvis jagade bovar. I någon sekvens var frysta köttbullar inblandade. Som vapen. De hade dock smält när de skulle användas och köttbullssmet var inte lika effektivt som frysta köttbullar... minns inte vem som beväpnat sig på detta sätt och om det var bra eller dåligt att köttbullarna tinat. Får nog leta reda på den boken också och friska upp minnet. Tack snälla Anna för boken, det ska bli jättekul att läsa den :-).

På bilden - värsta Underbara Clara-prylen. Jag har pysslat ihop en egen julkrans, tro't eller ej. Den blev ganska bra. Man kunde nog fluffat upp den och haft snyggare band kanske, men den var jäkligt stickig och jag orkade inte springa runt och leta band så den får duga. Tog en frigolitstomme som jag köpte för det där presentkortet jag vann på Panduro (ja bland annat den då, jag köpte ju lite annat också :-)), klädde den med granris, lingonris och så det värsta stickiga - enris. Använd inte det till att göra kransar *tipsar*. Det är fint, men väldigt stickigt som sagt... Sen pyntade jag lite med sånt jag hittade i julpyssellådan, en flugsvamp, en fågel, lite mossa till adventsljusstaken och en liten bjällra som jag tror faktiskt kommer från samma Anna som skickade boken! Och så bandet då. Klart!

Nej, nu har jag inte tid att sitta här och blogga. Dags att sticka lite istället.

Inga kommentarer: